12 procent B2B-bedrijven heeft digitale strategie

Ondanks dat 90 procent van de B2B-klanten zich online oriënteert, weten de meeste aanbieders de verschillende online kanalen niet optimaal te gebruiken. Slechts 12 procent van de B2B-organisaties beschikt over een volwassen digitale strategie. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau Boer & Croon onder de zestig grootste B2B-bedrijven van Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Na het online kanaal vinden klanten offline kanalen als direct sales (70 procent) en mobiel (25 procent) belangrijk.
De meeste B2B-bedrijven beschikken wel over kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn, maar doen hier in de praktijk (nog) weinig mee. Slechts een kwart zet deze kanalen bewust in ter ondersteuning van de bedrijfsstrategie.

René Jongen, partner bij Boer & Croon: ‘In deze tijd waarin social media zo’n grote rol spelen in ons dagelijks leven, is het opvallend dat nog altijd 20 procent van de B2B-organisaties alleen een website heeft en dat de meeste bedrijven nauwelijks actief gebruikmaken van social media.’ Organisaties beseffen wel dat ze ‘iets’ moeten doen met social media, maar weten vaak niet hoe ze hiermee hun bedrijfsresultaten kunnen verbeteren. Jongen: ‘Het idee leeft dat inzet van social media vooral geschikt is voor B2C-bedrijven, maar dit beeld klopt niet. B2B-bedrijven die bloggen, krijgen bijvoorbeeld 55 procent meer bezoekers op hun website.’

Relevante content
Slechts de helft van de onderzochte B2B-bedrijven bieden standaard content aan op de website en via hun andere kanalen. Slechts 17 procent levert content die aangepast is aan de persoonlijke wensen van de bezoeker. ‘Zorg dat je weet wat relevant is voor jouw doelgroep en waar zij zich toe aangetrokken voelt. Een groter klantbereik zal leiden tot meer omzet. Bovendien drukt een digitale strategie ook nog eens kosten doordat informatie makkelijker verspreid wordt’, aldus Jongen.

Weinig interactie
Het onderzoek toont verder aan dat slechts 15 procent van de bedrijven daadwerkelijk interactie stimuleert en faciliteert in en tussen (leden van) de doelgroep. Ruim 60 procent blijft hangen in het zenden van informatie.

Overall blijkt uit het onderzoek dat B2B-spelers met B2C-exposure op online gebied voorlopen op pure B2B-spelers. Hierbij zitten met name telecom- en energiebedrijven. Bij ondernemingen die het slechtst presteren op online aanwezigheid, zitten veel bedrijven uit de high tech- en maakindustrie. Bedrijven uit de bouw, installatie en technische handel doen het net iets beter.

Lees hier het volledige

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie