Overslaan en naar de inhoud gaan

12 procent B2B-bedrijven heeft digitale strategie

Ondanks dat 90 procent van de B2B-klanten zich online oriënteert, weten de meeste aanbieders de verschillende online kanalen niet optimaal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Na het online kanaal vinden klanten offline kanalen als direct sales (70 procent) en mobiel (25 procent) belangrijk.
De meeste B2B-bedrijven beschikken wel over kanalen als Twitter, Facebook en LinkedIn, maar doen hier in de praktijk (nog) weinig mee. Slechts een kwart zet deze kanalen bewust in ter ondersteuning van de bedrijfsstrategie.

related partner content for mobile comes here

René Jongen, partner bij Boer & Croon: ‘In deze tijd waarin social media zo’n grote rol spelen in ons dagelijks leven, is het opvallend dat nog altijd 20 procent van de B2B-organisaties alleen een website heeft en dat de meeste bedrijven nauwelijks actief gebruikmaken van social media.’ Organisaties beseffen wel dat ze ‘iets’ moeten doen met social media, maar weten vaak niet hoe ze hiermee hun bedrijfsresultaten kunnen verbeteren. Jongen: ‘Het idee leeft dat inzet van social media vooral geschikt is voor B2C-bedrijven, maar dit beeld klopt niet. B2B-bedrijven die bloggen, krijgen bijvoorbeeld 55 procent meer bezoekers op hun website.’

Relevante content
Slechts de helft van de onderzochte B2B-bedrijven bieden standaard content aan op de website en via hun andere kanalen. Slechts 17 procent levert content die aangepast is aan de persoonlijke wensen van de bezoeker. ‘Zorg dat je weet wat relevant is voor jouw doelgroep en waar zij zich toe aangetrokken voelt. Een groter klantbereik zal leiden tot meer omzet. Bovendien drukt een digitale strategie ook nog eens kosten doordat informatie makkelijker verspreid wordt’, aldus Jongen.

Weinig interactie
Het onderzoek toont verder aan dat slechts 15 procent van de bedrijven daadwerkelijk interactie stimuleert en faciliteert in en tussen (leden van) de doelgroep. Ruim 60 procent blijft hangen in het zenden van informatie.

Overall blijkt uit het onderzoek dat B2B-spelers met B2C-exposure op online gebied voorlopen op pure B2B-spelers. Hierbij zitten met name telecom- en energiebedrijven. Bij ondernemingen die het slechtst presteren op online aanwezigheid, zitten veel bedrijven uit de high tech- en maakindustrie. Bedrijven uit de bouw, installatie en technische handel doen het net iets beter.

Lees hier het volledige

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in