In het artikel ‘D&I Monitor: vakgenoten pikken ongelijke behandeling niet langer’ vraagt Lucas Boon zich af wat BvA en VIA gaan doen ‘om het tij te keren’ en te zorgen dat diversiteit en inclusie in het vak verbeteren. Zoals in hetzelfde stuk beschreven staat, zijn beide verenigingen al geruime tijd actief op dit gebied. Ze maakten hun besturen en jury’s diverser en stelden onderzoek en kennis beschikbaar.
Zo ontwikkelde de BvA-taskforce Inclusie & Diversiteit de afgelopen jaren praktische handvatten zoals een campagne-template ‘Inclusieve briefing’, een stappenplan om diversiteit in (marketing-)teams te vergroten en verschillende video’s en podcasts met succescases om mensen aan de hand te nemen, verandering te realiseren in hun organisatie. Daarnaast organiseerde BvA talloze webinars voor leden met inspirerende voorbeelden hoe zowel organisaties als marketingcommunicatie diverser, inclusiever én effectiever kunnen worden.
Bedrijven, bureaus en media (ook) aan zet
Als taskforce zijn we enorm gemotiveerd om nog meer tools en kennisbronnen te ontwikkelen en te delen. Maar brancheverenigingen kunnen van alles blijven aandragen, uiteindelijk verandert er niets zolang men zelf geen actie onderneemt in zijn of haar eigen organisatie en het laat bij wat het is. Als we werkelijk een transformatie willen, moet iederéén in de branche hiervoor serieuze doelen stellen binnen hun overkoepelende strategie: merken, bedrijven, bureaus en mediapartijen. Het is écht niet moeilijk om de eerste simpele stappen te zetten en wijzigingen door te voeren, maar men moet wel openstaan voor verandering en de durf hebben om uit de huidige comfortzone te stappen. Uiteindelijk brengt het je heel veel op in alle opzichten.
D&I-businesscase essentieel om te versnellen
Waar veel D&I-voorvechters tegenaan lopen is dat het enthousiasme bij organisaties om in actie te komen, verdampt op het moment dat die acties tijd en geld kosten. Dat bleek ook bij de discussies hierover met de negentien brancheverenigingen die aan het onderzoek hebben meegewerkt. Een effectief beleid start met de bereidheid op directieniveau om D&I in de strategie op te nemen en er een volwaardige businessdoelstelling van te maken met tastbare en meetbare KPI’s die door de hele organisatie doorgevoerd worden.
Daarom is het zo belangrijk om aan te tonen dat een volwassen D&I-beleid ook een goede Return on Investment geeft. Er zijn al heel veel onderzoeken die overtuigend aantonen dat zo’n beleid onderaan de streep geld oplevert. Ik heb er vertrouwen in, maar cultuurverandering is helaas de traagste vorm van verandering. Als we gezamenlijk D&I-strategie verweven in onze organisaties, móet het lukken om bij de volgende D&I Census (in 2025) betere resultaten te behalen.
Nathalie Lam is head global sponsorship Philips, BvA-bestuurslid en voorzitter BvA-Taskforce Inclusie & Diversiteit.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!