Stichting Reframe lanceert een omvangrijk onderzoek naar diversiteit, gelijkheid en inclusie in de Nederlandse marketingsector. Dat moet inzicht geven in de staat van diversiteit en inclusie, zowel op het gebied van personeelsbeleid als bij de ontwikkeling van campagnes in de sector.
Reframe zet zich in om diversiteit en inclusie te versnellen in de marketingcommunicatie-industrie en op die manier bij te dragen aan een inclusievere samenleving. In tegenstelling tot eerdere onderzoeken die zich vooral richtten op diversiteit binnen organisaties, breidt Reframe dit onderzoek uit naar het creatieve proces.
Naast personeelsdiversiteit wordt er specifiek gekeken naar de mate waarin diversiteit en inclusie een rol speelt in de ontwikkeling van campagnes en content. Het onderzoek behandelt zowel de belemmerende als stimulerende factoren die belangrijk zijn voor het creëren van inclusief werk.
Grootschalige deelname en representativiteit
Met een steekproef van duizenden deelnemers, hoopt Reframe een representatieve doorsnede van de sector te bereiken. Het gaat dan om deelnemers werkzaam bij communicatiebureaus tot adverteerders, mediabureaus en onderzoeksbureaus, en bieden inzichten vanuit verschillende functieniveaus.
Ahmed Ait Moha, bestuurslid van Stichting Reframe, hoopt dat de inzichten die dit oplevert ‘helpen om de sector concrete handelingsperspectieven te bieden om inclusiever te worden.’
Samenwerking en ondersteuning uit de sector
Reframe werkt samen met brancheorganisaties als VIA, BVA, ADCN, Data & Insights Network en Dutch Digital Design. Het onderzoek wordt financieel mede mogelijk gemaakt door VIA.
Een onderzoek van deze omvang is essentieel voor vooruitgang in de sector, vindt Melanie Bosveld, bestuurslid van VIA. Diverse en inclusieve campagnes beginnen volgens haar bij een divers team en een inclusieve werkomgeving.
Bosveld: ‘Door inzicht te krijgen in hoe diversiteit, gelijkheid en inclusie ons creatieproces beïnvloeden – of juist niet – leggen we de basis voor een eerlijkere, representatieve industrie die zowel in personeelsbeleid als in uitingen bijdraagt aan verandering.’
Publicatie van resultaten in 2025
Het veldwerk voor het onderzoek staat gepland voor begin 2025. Reframe verwacht medio 2025 de resultaten te publiceren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!