Overslaan en naar de inhoud gaan

Óf beschuldigd van pinkwashing, óf weerstand vanuit samenleving voor openlijk ondersteunen LGBTQ+: kun je het als merk ooit goed doen?

Onderzoek van Boomerang en Publicis onthult spanningen in Nederland over merksteun aan LGBTQ+ gemeenschap.
Canal Pride
Canal Pride
© Shutterstock
Canal Pride
Canal Pride
© Shutterstock

Merken in Nederland bevinden zich in een moeilijke positie wanneer het gaat om steun aan de LGBTQ+ gemeenschap. Hoewel zes van de tien Nederlanders gelooft dat merken LGBTQ+ individuen vooral gebruiken om hun merkbeeld te versterken (pinkwashing dus), vreest tegelijkertijd meer dan 40 procent van de merken weerstand vanuit de samenleving als zij openlijk de LGBTQ+ gemeenschap ondersteunen in hun campagnes. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Boomerang en Publicis dat vandaag is gepubliceerd.

related partner content for mobile comes here

 

Kennislacune

Boomerang en Publicis zeggen uit het onderzoek (dat hier in zijn geheel te lezen is), te kunnen concluderen dat de kennis en vertegenwoordiging van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) binnen de marketingindustrie te wensen overlaat. ‘Slechts 20 procent van de professionals beoordeelt de DEI-vertegenwoordiging als goed, terwijl 29 procent deze als (zeer) slecht bestempelt. Daarnaast voelt 77 procent zich vertrouwd met het LGB-gedeelte van LGBTQ+, (Lesbian, Gay, Bi, red.), maar slechts 39 procent is bekend met de TQ+-component. Opvallend is dat 69 procent van de professionals denkt dat bureaus onvoldoende kennis hebben over LGBTQ+ personen, en 71 procent vertrouwt hun eigen kennis over LGBTQ+ zaken niet genoeg om deze effectief toe te passen in hun merk-, communicatie- en marketingstrategieën. Bovendien weet 47 procent van de professionals niet waar ze terechtkunnen voor meer informatie over LGBTQ+ zaken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in