Óf beschuldigd van pinkwashing, óf weerstand vanuit samenleving voor openlijk ondersteunen LGBTQ+: kun je het als merk ooit goed doen?

Onderzoek van Boomerang en Publicis onthult spanningen in Nederland over merksteun aan LGBTQ+ gemeenschap.

Canal Pride
Shutterstock

Merken in Nederland bevinden zich in een moeilijke positie wanneer het gaat om steun aan de LGBTQ+ gemeenschap. Hoewel zes van de tien Nederlanders gelooft dat merken LGBTQ+ individuen vooral gebruiken om hun merkbeeld te versterken (pinkwashing dus), vreest tegelijkertijd meer dan 40 procent van de merken weerstand vanuit de samenleving als zij openlijk de LGBTQ+ gemeenschap ondersteunen in hun campagnes. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Boomerang en Publicis dat vandaag is gepubliceerd.

 

Kennislacune

Boomerang en Publicis zeggen uit het onderzoek (dat hier in zijn geheel te lezen is), te kunnen concluderen dat de kennis en vertegenwoordiging van diversiteit, gelijkheid en inclusie (DEI) binnen de marketingindustrie te wensen overlaat. ‘Slechts 20 procent van de professionals beoordeelt de DEI-vertegenwoordiging als goed, terwijl 29 procent deze als (zeer) slecht bestempelt. Daarnaast voelt 77 procent zich vertrouwd met het LGB-gedeelte van LGBTQ+, (Lesbian, Gay, Bi, red.), maar slechts 39 procent is bekend met de TQ+-component. Opvallend is dat 69 procent van de professionals denkt dat bureaus onvoldoende kennis hebben over LGBTQ+ personen, en 71 procent vertrouwt hun eigen kennis over LGBTQ+ zaken niet genoeg om deze effectief toe te passen in hun merk-, communicatie- en marketingstrategieën. Bovendien weet 47 procent van de professionals niet waar ze terechtkunnen voor meer informatie over LGBTQ+ zaken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie