NLEnergie komt deze week met een nieuwe campagne en die lijkt verdacht veel op de Super Bowl-commercial voor de Apple Macintosh in 1984. Dat schrijft Joost van Vught op Marketingfacts.
Van Vught: ‘In de reclame zien we 'corporate puppeteers' die ons als slaafse consumenten misbruiken in een donkere, grijze wereld. Vervolgens komt een atlete aanrennen die ons met een NLE-discus bevrijdt. Dat deed me ergens aan denken.’
In onderstaande Super Bowl-commercial uit 1984 wordt de Apple Macintosh geïntroduceerd. Je ziet consumenten als een soort grijze zombies marcheren. Hier komt de redding van een atlete met een sloophamer. Zoek de verschillen.
NLE is niet het eerste merk dat een variant maakt op de commercial. In 2014 lanceerde Zalando een vrij nauwgezette replica van de wereldberoemde commercial. De sloophamer is toen vervangen door een Zalandopakket.
In 2015 liet ook HTC zich inspireren door de advertentie. Het filmpje begint wederom met een rij marcherende, grijze mensen. In dit spotje worden ze niet gered door een held, in plaats daarvan bevrijden de mensen zichzelf met hulp van de nieuwe HTC smartphone.
De reclame van Apple refereert aan het boek 1984 van George Orwell, een beroemde dystopie over de gevaren van extreme staatscontrole. Telefoonmerk Motorola maakte in 2011 een commercial met ditzelfde thema: Empower the people.
Tot slot maakte Apple in 2004 zelf een remake van de iconische reclame, met de iPod in de hoofdrol.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!