Hoe wenselijk is het dat een excentrieke miljardair eigenaar is van een socialmediaplatform met honderden miljoenen gebruikers? Niet wenselijk, zo blijkt opnieuw nu Elon Musk op zijn X desinformatie deelt over de Amerikaanse presidentskandidaat Kamala Harris en weigert dit nepnieuws te verwijderen. Dat terwijl de regels van zijn eigen platform duidelijk zijn: nepnieuws dient aangepakt te worden.
X verbiedt schadelijke parodieën
Musk - het meest gevolgde account op X - plaatste vrijdag een video van Kamala Harris die bewerkt is met artificiële intelligentie (AI). Een AI-stem die sprekend lijkt op die van Harris, laat de Democratische presidentskandidaat dingen zeggen die zij nooit gezegd heeft. De video mengt echte fragmenten van Harris-video's met nepclips, waarin zij bijvoorbeeld zegt geen idee te hebben hoe je de Verenigde Staten moet leiden en enkel geselecteerd is omdat zij een donkere vrouw is.
Bij het delen van de video gaf Musk niet aan dat de video een parodie is. Dat deed hij zondag pas, na dagen van kritiek. De X-eigenaar beet ook van zich af, door zijn volgers duidelijk te maken dat het delen van parodieën is toegestaan op X.
Die claim klopt maar deels. De regels van X staan inderdaad parodieën toe, mits die 'geen aanzienlijke verwarring zaaien over de authenticiteit van de content.' Daarnaast verbieden de regels van X het delen van 'synthetische, gemanipuleerde of uit context gehaalde media die mensen kunnen misleiden of verwarren en tot schade kunnen leiden.'
Geloofwaardig
Critici van de video stellen, net als verschillende onafhankelijke AI-experts, dat Musk met zijn parodievideo de regels van zijn eigen platform overtreedt. Musk maakte namelijk niet direct duidelijk dat het om een parodie gaat en omdat de video door een mix van echte en nepbeelden en -stemmen geloofwaardig kan overkomen - los van de dubieuze uitspraken die Harris zou doen. Zo zegt een AI-expert tegen persbureau AP: 'Ik weet zeker dat de meeste mensen die de video bekijken niet denken dat het een grap is. De kwaliteit is niet geweldig, maar het is goed genoeg. En juist omdat het inspeelt op reeds bestaande thema’s die om haar (Harris, red.) heen circuleerden, zullen de meeste mensen geloven dat het echt is.'
Eigenaar blijft uitdaging voor X
Dat Musk de Democratische presidentskandidaat belachelijk maakt, komt niet uit de lucht vallen. Hij sprak een maand geleden zijn steun uit voor de Republikeinse kandidaat Donald Trump, maar weerspreekt claims van gerenommeerde media dat hij 45 miljoen dollar per maand doneert aan de verkiezingscampagne van Trump. Musk is één van de rijkste mensen ter wereld en kocht X in het najaar van het 2022 voor zo'n 44 miljard dollar. Het platform heette toen nog Twitter. In de maanden erna ontsloeg Musk het grootste deel van het personeel, wijzigde hij de naam in X en verruimde hij de vrijheid van meningsuiting.
Die combinatie heeft geleid tot een exodus van adverteerders. De advertentie-inkomsten van X liggen al tijden vijftig procent lager dan voor de overname, gaf Musk zelf aan. Een topvrouw uit de advertentie-industrie is aangetrokken als ceo van X om het vertrouwen van adverteerders terug te winnen. Dat blijft lastig omdat Musk regelmatig opmerkelijke besluiten neemt, onlangs bijvoorbeeld om in feite porno toe te staan op X. Dit soort maatregelen kunnen adverteerders ervan weerhouden om (weer) reclamebudgetten in te zetten op X. Zeker gelet op de aanhoudende populariteit van platformen als TikTok en Instagram.
Lees ook
- Merkstrategie Musk: Twitter is de helft van zijn advertentie-inkomsten verloren
- Merkstrategie X brengt brand council terug om adverteerders gerust te stellen
- Merkstrategie X wil adverteerders terugwinnen door zich weer aan te sluiten bij Garm
- Reputatiemanagement X staat in feite nu porno toe: wat betekent dat voor adverteerders?