Netflix zou zijn advertentiestrategie aanpassen aan de wensen van de markt. Het goedkoopste streamingabonnement dat reclames toont, krijgt volgens The Wall Street Journal een lagere CPM voor adverteerders. Ook zou de streamingreus met meer verkooppartijen willen samenwerken. Op dit moment is Microsoft de exclusieve verkooppartner.
Lagere CPM
Het advertentie-ondersteunde-abonnement is vorig jaar geïntroduceerd in de Verenigde Staten (en is nog niet in Nederland beschikbaar). Consumenten betalen een paar dollar per maand minder dan voor het reguliere abonnement en krijgen in ruil daarvoor een paar minuten reclame per kijkuur.
Netflix zegt tevreden te zijn over de start van het abonnement. Achter de schermen is er wel kritiek. Mediabureaus en adverteerders vinden de CPM - de prijs om duizend kijkers te bereiken - te hoog.
Daar wordt aan gewerkt, schrijft The Wall Street Journal. Netflix zou voor sommige adverteerders niet langer een CPM van 45 tot 55 dollar rekenen, maar nu akkoord gaan met 39 tot 45 dollar. Zo hoopt Netflix meer adverteerders aan te trekken.
Meer dan Microsoft
Een bredere commerciële samenwerking moet hier ook bij helpen, claimt de zakenkrant op basis van anonieme bronnen. Netflix besteedt de advertentieverkoop op dit moment exclusief uit aan Microsoft, maar zou in de toekomst naast Microsoft ook met andere partijen willen samenwerken.
Binnen Netflix is er kritiek op de samenwerking met Microsoft, zo schrijft de krant. Microsoft zou te weinig advertentieruimte verkocht hebben. Eén van de belangrijke redenen dat Netflix voor Microsoft gekozen heeft in plaats van Google of Comcast, is dat Microsoft beloofd heeft een minimaal bedrag aan advertentie-opbrengsten uit te keren aan Netflix. Dat gebeurt ook, stelt de krant. Netflix zou niet helemaal van Microsoft af willen. De twee bedrijven wilden niet reageren tegenover de Amerikaanse krant.
Lees verder: Netflix wil het reclame-abonnement meer functies geven
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!