Facebook en Instagram mogen in Nederland en de andere Europese landen geen advertenties meer laten zien die zijn gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers. Die gepersonaliseerde advertenties zijn in strijd met de Europese privacyregels. Dat heeft de Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), besloten.
De Europese tak van Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is in Ierland gevestigd. De EDPB heeft de toezichthouder in dat land opdracht gegeven om binnen twee weken maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat de sociale media zich aan het verbod houden.
Het verbod geldt voor de gehele Europese Economische Ruimte. Daaronder vallen de 27 lidstaten van de Europese Unie, Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk horen daar niet bij.
Toezichthouders: 'Meta heeft geen geldige juridische basis om persoonlijke gegevens te verwerken'
Noorwegen had Meta in augustus een dwangsom opgelegd van een miljoen kroon per dag, omgerekend bijna 85.000 euro, voor het verzamelen van gegevens van Noorse gebruikers voor persoonlijke advertenties. Noorwegen heeft vervolgens een procedure in gang gezet voor het Europese verbod. Dat verzoek is aanvaard door de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens en de andere toezichthouders.
Facebook en Instagram verzamelen allerlei gegevens over hun gebruikers, zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en hobby's. Ook kijken de platforms naar wat voor berichten mensen kijken. Zo weten de sites haarscherp waar mensen in geïnteresseerd zijn. Ze kunnen heel gericht reclames laten zien en adverteerders hebben daar veel geld voor over. Maar Meta heeft "geen geldige juridische basis" om al die persoonlijke gegevens te verwerken, zeggen de toezichthouders.
Reactie Meta: 'We waren al bezig met abo-versies en dat wisten de toezichthouders!'
Meta had maandag aangekondigd dat het aan abonnementsversies van Facebook en Instagram werkt. Voor een bedrag van ongeveer 10 euro per maand zouden gebruikers geen advertenties te zien krijgen. Vanaf november zou dit beschikbaar zijn.
In augustus liet het bedrijf weten dat het Europese gebruikers zou vragen om toestemming voor het plaatsen van persoonsgerichte advertenties. "De toezichthouders waren al weken op de hoogte van dit plan en we hadden contact met ze om een goede uitkomst voor alle partijen te bereiken. Deze ontwikkeling negeert zonder rechtvaardiging dat voorzichtige en robuuste proces", stelt het bedrijf tegen persbureau Reuters.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!