Overslaan en naar de inhoud gaan

(Onderzoek) Jonge gezinnen kopen het meeste online

Deze consumentengroep bestelt bijna twee keer zo vaak op het internet als andere Nederlanders.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat concludeert Experian Marketing Services in een . Jonge gezinnen zijn verantwoordelijk voor zo’n 20 procent van de online omzet.

related partner content for mobile comes here

Een flink percentage, zeker omdat zij nog geen 8 procent van de Nederlandse bevolking uitmaken. Niels Vink, Consumer Insight Specialist bij Experian, spreekt bij deze groep ook wel over ‘Kind en Carrière’, aangezien daar hun voornaamste focus ligt. Deze groep is 1 van de beschreven groepen in de Mosaic Huishouden-segmentatie, waarin huishoudens worden geclassificeerd. Hij licht toe: ‘Jonge gezinnen zijn enorm online georiënteerd. Het gemiddelde aankoopbedrag van deze groep is met 116 euro redelijk laag, maar doordat zij zo frequent online bestellen blijft hun totale omzet met kop en schouders boven de rest uitsteken.’

Tienergezinnen blijven jonge digitalen voor
Gezinnen met tieners zijn nummer twee op de lijst. ‘Die zijn doorgaans minder online georiënteerd’, zegt Vink daarover. ‘Maar ze worden wellicht aangespoord door hun tieners.’ ‘Jonge Digitalen’ volgen op de voet. Onder deze groep vallen studenten voor wie het internet een tweede natuur is en die bovendien vrijwel zonder uitzondering over een smartphone beschikken. Dat zij niet hoger dan de derde plek behalen is te wijten aan hun beperkte budget.

Ook ouderen shoppen online
Volgens Vink is internet nog steeds het terrein van de jongere doelgroepen. De onderzoekscijfers onderstrepen dat volgens hem: 70 procent van de internetaankopen staan op naam van consumenten onder de 45 jaar. Desondanks zijn ouderen nog verantwoordelijk voor 8 procent van de online omzet.  Tussen 10.00 en 16.00 uur zorgen zij zelfs voor bijna de helft van alle online aankopen.

Als online retailer dien je volgens Vink deze doelgroepen dus op verschillende manieren te benaderen, aangezien deze consumenten verschillende behoeften hebben en gevoelig zijn voor verschillende boodschappen.

Vooral shoppen in het weekend
Nederlanders doen de meeste online aankopen doordeweeks. Wel wordt er in het weekend dieper in de buidel getast. ‘Consumenten hebben over het algemeen drukke weekenden en lijken dan alleen de tijd te nemen voor grote online aankopen. Bovendien is het weekend vaak het moment om naar fysieke winkels te gaan’, legt Vink de cijfers uit. ‘Online winkelen is tegenwoordig vanaf vrijwel elke computer of smartphone mogelijk, dus dat is waarschijnlijk de reden van de hoge cijfers op werkdagen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in