Winkeliers zetten consumenten nog steeds op het verkeerde been bij aanbiedingen, ondanks strengere wetgeving die misleiding moet tegengaan. Volgens de Consumentenbond hebben verkopers een sluipweg gevonden via 'zogenaamde adviesprijzen.' En daarmee schermen is volgens de bond 'je reinste onzin. Die prijzen worden vrijwel nooit gerekend en zijn ook niet relevant voor consumenten.'
Sinds 1 januari gelden strengere regels voor aanbiedingen. De prijs vlak voor een aanbieding even verhogen en daarna weer verlagen, kan niet meer. Maar dat geldt niet voor adviesprijzen, en volgens de Consumentenbond worden juist die vaak ingezet om het voordeel groter te laten lijken.
Vergeten
De Consumentenbond hield drie maanden lang de prijzen bij van honderd grote webwinkels en twintig drogisterijen en supermarkten. Hoewel er minder nepaanbiedingen zijn, zagen onderzoekers veel advertenties met doorgestreepte adviesprijzen. De aanbieders 'vergeten' volgens de bond te melden dat de kortingen gerelateerd zijn aan extreem hoge adviesprijzen, die zij zelf bepalen, en nooit gerekend worden.
Directeur Sandra Molenaar van de bond: 'Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn prijs verhogen van 400 euro naar 500 euro, en toch adverteren met 50 procent korting. Want als de adviesprijs 1000 euro is, mag dat. De winkelier overtreedt de wet dan niet. Daar gaat dus iets mis.' De Consumentenbond pleit voor aanscherping van de wet.
(Bron: ANP)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!