De Belgische regering voert strenge regels in voor reclame voor virtuele munten als Bitcoin. Zo krijgt elke reclame een waarschuwing: 'Virtuele munten, reële risico's. De enige garantie in crypto is het risico'.
Influencer moet zich kenbaar maken
Consumenten moeten beter worden geïnformeerd over de risico's van investeren in virtuele munten en beter worden beschermd tegen malafide aanbieders, vindt de regering. Daarom heeft ze een koninklijk besluit opgesteld met een aantal concrete maatregelen.
In de reclame moeten alle potentiële risico's voor de consument uitgebreid worden vermeld. Wanneer reclamecampagnes voor cryptovaluta gebruikmaken van de beeltenis van een bekend persoon, dan moet duidelijk worden vermeld dat die ervoor betaald wordt.
Massacampagne
De financiële waakhond FSMA gaat er strikt op toezien dat reclame voor virtuele munten niet misleidend of onjuist is. Voor massacampagnes, gericht op minstens 25 duizend consumenten, geldt ook een verplichte aanmelding vooraf.
In België, evenals in Nederland, is het aantal cryptogerelateerde advertenties de afgelopen jaren flink gestegen. Crypto is niet meer weg te denken uit het straatbeeld en het voetbalstadion. Er zijn inmiddels duizenden, niet allemaal even betrouwbare, cryptovaluta.
(Bron: ANP)
Lees ook
- Commerce Cryptobeurs Bitvavo ziet affiliate partners afhaken: 'We worden misselijk van de communicatie'
- Reputatiemanagement Matt Damon oogst kritiek met vage cryptoreclame
- Reputatiemanagement Crypto.com leek onaantastbaar, maar incasseert pr-schade na hack
- Media Noordhoff verkoopt cryptoboek inclusief NFT
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!