Overslaan en naar de inhoud gaan

Wetenschap voegt digitale dimensie toe aan Moments of Truth

Digitale consumenten laten zich allang niet meer vangen in traditionele aankoopmodellen. Merken moeten er zijn in de ‘Moments of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zowel  als Google werken met een Moments of Truth-model, waarin de belangrijkste contactmomenten tussen een potentiele klant en een merk worden omschreven. Google kwam met de term ; het moment dat de consument op zoek gaat naar informatie over een product of dienst (en hiervoor meestal online gaat). En zo zijn er meerdere moments of truth (MOT’s) op de weg naar aankoop van een product of dienst (path to purchase).

related partner content for mobile comes here

In het onderzoek ;Search&; and &;e-Word of Mouth&; Can Fuel Consumer Decision Making (Gillian Moran, Laurent Muzellec -University College Dublin/Michael Smurfit Graduate Business School, en Eoghan Nolan - ), gepubliceerd in Journal of Advertising Research, worden deze MOT’s verder onderzocht en wordt een nieuwe, digitale dimensie aan het klassieke Moment of Truth toegevoegd.

De onderzoekers ontwikkelden een nieuw model dat variabelen als &;gedeelde merkervaring&; integreert met doorzoekbare online word-of-mouth.  

Volgens de onderzoekers laat het shopgedrag van digitale consumenten zich allang niet meer vangen in traditionele marketing- en aankoopmodellen. Shoppers hoeven zich ook niets meer aan te trekken van de officiële merkboodschappen. Social media en user generated-reviews geven immers prima bruikbare informatie. Een bekend probleem voor marketeers. Waar merken echter nog wel op kunnen kapitaliseren, aldus de onderzoekers, is het Moment of Truth dat wordt gecreëerd door de klant zelf, bijvoorbeeld de aanbevelingen die consumenten doen in online (doorzoekbare) word-of-mouth. ‘Deze online gedeelde uitingen creëren veel mogelijkheden voor marketeers, binnen de cyclus van peer-to-peer invloed.’

Hobbels
Digital zorgt dan wel voor hobbels op de weg naar aankoop, maar er zijn ook veel metrics bij gekomen die het mogelijk maken om consumentengedrag beter te kunnen begrijpen, aldus de onderzoekers. Volgens Moran, Muzellec en Nolan zorgen deze nieuwe tools er voor dat juist oude instrumenten ook sneller en slimmer kunnen werken. ‘e-WOM bijvoorbeeld voegt een krachtige nieuwe interactieve variabele toe aan bestaande modellen.’

‘Brandmanagers die gefrustreerd zijn door de tegenvallende ROI van hun socialmediamarketingstrategie, moeten voortaan wegblijven van simpele metrics als &;likes&; en &;+1&;. In plaats daarvan moeten ze focussen op e-WOM activiteiten die zorgen voor direct engagement, zo luidt de suggestie van de onderzoekers.

Bron: Journal of Advertising Research, Warc

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in