Overslaan en naar de inhoud gaan

(Boekrecensie) Zakendoen in de nieuwe economie

Registermarketeers van NIMA recenseren geregeld relevante marketingboeken. Eric van Arendonk las Zakendoen in de nieuwe economie, van Marga…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat dit boek gekozen is tot Managementboek van het Jaar, is mij na het lezen ervan volstrekt duidelijk. Het boek boeit en inspireert, en als dit boek je niet tot denken aanzet dan doet geen enkel boek dat meer. Het gaat over het verleden, heden en de toekomst van onze economie en om het nog breder aan te geven, over onze planeet. Wat hebben we gedaan, wat zijn we aan het doen en wat moeten we gaan doen.

De auteur brengt scherp in beeld dat de wereld aan het veranderen is en dat we mee moeten, al is het alleen maar omdat we de verandering zelf hebben veroorzaakt. De economie op de oude manier draaiende houden zal niet meer gaan; als India en China dezelfde welvaart nastreven als het zogenaamde Westen dan komen we een aantal planeten te kort.

related partner content for mobile comes here

De tijd van bezit en tomeloos gebruik van onze grondstoffen komt ten einde. We zien gelukkig de eerste trends al opkomen van het niet meer hoeven te bezitten, naar het meer beschikbaar hebben. De grondstoffen op deze planeet zijn nu eenmaal eindig, het streven wordt dan ook om niet meer te gebruiken dan wat je terug geeft, het zogenaamde cradle to cradle principe. Het boek bevat gelukkig vele voorbeelden waarbij dit nu al gebeurt.

Ondernemingen in de zogenaamde nieuwe economie beseffen dat ze niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen processen, maar ook voor wat er elders in de keten gebeurt. Steeds meer ontwerpers houden rekening met het feit dat een product ook een keer gerecycled moet gaan worden. Je ontwerp hierop al aanpassen, bevordert deze processen. De uitspraak van de auteur: "in de nieuwe economie gaan we er van uit dat de economie er is voor onze wereld, niet dat de wereld er is voor onze economie”, vat het boek eigenlijk precies samen.

Het is beslist geen boek over groen, duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Tenminste daar lijkt het niet op. Het zet deze onderwerpen wel in het juiste perspectief in relatie tot onze economie en hoe we daar als organisaties in zouden moeten opereren. De auteur plaatst de nieuwe economie in zeven zogenaamde vensters als; klanten, value circle, schaalgrootte, innovatie, businesscase, financiering en leiderschap.

In ieder venster wordt ook de visie van kinderen gepresenteerd. Ik heb hiervan werkelijk genoten. De kijk van kinderen op hedendaagse vraagstukken is ongekend, dat bewijst de auteur duidelijk. Kinderen zijn in staat zaken te versimpelen en onverwachte combinaties te maken. Een aanrader om dit ook eens toe te gaan passen. Laats hebben wij een aantal keren zogenaamde gastlessen mogen verzorgen voor kinderen uit groep 6,7 en 8, kinderen van rond de 9 en 11 jaar. We hebben hen gevraagd om namen te geven aan exotisch fruit. Dit is fruit wat er super spannend uitziet, maar namen heeft die niets zeggen of amper zijn uit te spreken. Ik moet zeggen, het was een feest. Kinderen denken nu eenmaal anders dan dat wij dat doen.

Het boek is een aanrader voor iedereen die onderdeel wil zijn van de economie van morgen. Dit boek geeft je de inspiratie en handvatten. De meer dan 300 pagina&;s verslindt je zo, trouwens eenmaal begonnen in dit boek zal het je meer moeite kosten om het weg te leggen dan het gewoon door te lezen.

Eric van Arendonk RM

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in