Overslaan en naar de inhoud gaan

‘We zien 377 reclames per dag’

NRC Next deed onlangs een ‘fact check’ betreffende het aantal reclamecontacten per dag. John Faasse komt op een heel ander getal uit.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

NRC Next riep in januari de rubriek ‘Next checkt’ in het leven. De krant herstelde het checken van feiten in ere. Redacteur Thalia Verkade legde een uitspraak van Next-hoofdredacteur Rob Wijnberg onder de loep. Hij beweerde dat we dagelijks aan 3600 reclameboodschappen worden blootgesteld. Verkade kwam na het checken van de feiten op een aantal van 310 contacten per dag. Mediaspecialist John Faasse noemt de ‘fact check’ dubieus.

related partner content for mobile comes here

Verkade beperkt zich in de telling tot reclame in media of op reclameborden. Faasse: ‘Daar valt over te discussiëren, reclame omvat meer dan betaalde uitingen in de traditionele media.’Een andere denkfout maakt Verkade bij de definitie van een reclameconfrontatie. Zij heeft het over ‘reclames van gemiddeld 10 seconden’, maar nergens is bepaald dat een confrontatie 10 seconden moet duren. Ook zet Faasse vraagtekens bij het feit dat Verkade zich baseert op cijfers van het Amerikaanse Media Dynamics Inc. ‘Dat is geen wetenschappelijk instituut en hanteert een dubieuze werkwijze. Er wordt een schatting gemaakt van de kijktijd (tv) van de gemiddelde Amerikaan. Vanuit onderzoeksperspectief werkelijk tenenkrommend. Het kijkonderzoek in de VS wordt uitgevoerd door Nielsen. Dat méét hoeveel uur de Amerikanen voor de buis zitten. Waarom zou je je op twijfelachtige Amerikaanse cijfers baseren? We beschikken hier over uitstekend bereiksonderzoek.’

Faasse dook zelf in de materie en stelt vast dat het aantal reclameconfrontaties per dag zo’n 377 bedraagt. Wanneer confrontaties met verpakkingen ook tot reclame worden gerekend, worden dat er ruim 1500.

Verkade laat in een reactie aan Adformatie weten het leuk te vinden om te zien dat de schattingen van NRC Next en Faasse (310 en 377) redelijk dicht bij elkaar liggen. Verkade: ‘Het blijven schattingen, met foutmarges, maar beide getallen zijn veel kleiner dan de genoemde 3600.’ Verkade begrijpt echter niet dat Faasse aan de ene kant schrijft dat de markt betrouwbaarder cijfers geeft dan de wetenschap, maar haar anderzijds verwijt dat zij informatie van een bedrijf gebruikt in plaats van wetenschappelijke cijfers.

Meer in Adformatie van deze week en op .

Aantal reclames per dag
TV: 53
Radio: 46
Online: 166
Online search: 20
Dagblad: 9
H-a-h- kranten: 11
Publiekstijdschriften: 2
Folders: 12
Buitenreclame: 21
Winkel/gevel: 25
In de supermarkt: 12
In totaal: 377

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
kaas

lol

Thor

tering honden

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in