Overslaan en naar de inhoud gaan

Scherpe daling mediabestedingen

Voor het derde achtereenvolgende jaar zijn de netto mediabestedingen gedaald. Dit blijkt uit het jaarlijkse rapport ‘Netto…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In totaal daalde de markt met 189 miljoen (4,1 pct) tot 4,5 miljard euro. Nog niet eerder was de daling zo groot. Grote verliezers zijn de dagbladen, publiekstijdschriften en vak- en managementbladen, winst was er voor radio, billboards en internet.

related partner content for mobile comes here

Uit de cijfers blijkt verder dat in de tweede helft van 2003 een licht herstel is opgetreden. De ‘supermarktoorlog’ heeft daar voor een deel aan bijgedragen, aldus BBC in een toelichting.

Alle persmedia beëindigden 2003 in de min. De dagbladen en vakbladen noteerden respectievelijk -8,1 en ‒10 pct. De publieksbladen verloren 9,3 pct. De huis-aan-huisbladen en nieuwsbladen deden het relatief nog het minst slecht met -4,5 pct. Het gezamenlijke resultaat van de persmedia komt uit op -7,8 pct, oftewel een daling van 194 miljoen euro.
Televisie groeide in 2003 gematigd door. Spot publiceerde al eerder de jaarcijfers waaruit een toename van 2,2 pct bleek. De non-spotbestedingen lieten een spectaculairdere groei zien: van 82 miljoen euro naar 107 miljoen euro. Radio sloot het onrustige veilingjaar af met een plus van 9,1 pct, oftewel 245 miljoen euro. Bioscoop kon het recordaantal bezoekers in 2003 niet verzilveren. De advertentieomzet daalde met ruim 6 pct tot 6,9 miljoen euro.

Ondanks de sterke stijging bij billboards (11 pct) daalden de bestedingen aan buitenreclame ruim 4 pct tot 131 miljoen euro. De invoering van de tabakswet per 1 januari 2003 is hier voor een deel de oorzaak van.
Historisch is de daling bij geadresseerde brievenbusreclame (-7 pct). Een belangrijke rol daarbij speelt het toenemende gebruik van e-mail en internet door adverteerders, hetgeen ten koste gaat van het dm-budget.
Ongeadresseerde brievenbusreclame bleef wel stijgen (2 pct).
IAB Nederland publiceerde al eerder de internetjaarcijfers: online advertising nam in 2003 toe met 25 pct tot 40 miljoen euro.

Bovenstaande bestedingscijfers zijn een correctie op de cijfers die deze week op de voorpagina van Adformatie (23) staan. Daarin worden foutieve cijfers voor de dagbladen vermeld, wat doorwerkt op het gezamenlijke resultaat van de persmedia en de totale bestedingen. Reden van de fout is dat het cijfer dat BBC voor dagbladen aangeleverd kreeg, dat van de netto advertentieomzet na bureaukorting was en niet het omzetcijfer voor bureaukorting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in