SBS investeert in lineaire tv en gelooft in ‘samen kijken’


Bij de – goed geoliede - perspresentatie vanmiddag rond het nieuwe tv-seizoen werd duidelijk dat Sanoma/SBS (en SBS Broadcasting) wil investeren in lineaire tv. Head of trading van GroupM Remon Buter vroeg zich eerder dit jaar af of zenderbazen dat wel willen, nu de kijktijd daalt en ook de reclame-inkomsten zijn teruggelopen. In de tweede helft van het jaar verwacht Buter geen verbetering, dus zei hij: ‘Als er minder inkomsten zijn en de kijkers lopen weg, wat moet je dan doen als tv-exploitant? Ga je dan juist minder of meer investeren in je lineaire zenders?’
Performance
Het antwoord is: investeren. Dat maakte ceo Peter de Mönnink vanmiddag ook duidelijk. ‘Het is wel een dingetje. Tot aan de sportzomer was er een historische daling van de lineaire kijktijd, terwijl het SBS-kijkaandeel overigens 4 procent beter was in vergelijking met vorig jaar. We willen niet kijken naar RTL en NPO, die met veel grotere budgetten werken dan wij. Wij hopen als derde zendergroep incidenteel een medaille te winnen en zoeken vooral naar sustainability. Ik ben buitengewoon gelukkig met onze performance.’
Er is volgens De Mönnink wel de grote uitdaging om continue te vernieuwen. SBS komt dit jaar dan ook met 70 procent meer nieuwe programma’s dan een jaar geleden, zo maakte de broadcaster bekend. Het wordt interessant wat alle vier de lineaire zenders gaan doen. De ogen zijn vooral gericht op vlaggenschip SBS 6 (‘Altijd samen’), dat de Champions League avonden weer kwijtraakt. SBS besloot eerder dat het meest prestigieuze clubtoernooi van Europa voortaan naar Veronica moet gaan.
Oh_oh_Bestitas_1.jpg
SBS6
Dat maakt de weg vrij voor veel nieuwe programma’s, al wordt nog niet helemaal duidelijk welke dat zijn. Men verwacht veel van The Next Boy/Girl Band, de talentenjacht die komende vrijdag begint, De temperaturen zijn dan tropisch buiten, maar dat terzijde. De eerste aflevering van het teruggehaalde Rad van Fortuin maakte in ieder geval een goede start gisteren.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
SBS6 heeft ook Sylvie Meis teruggehaald op de Nederlandse buis. Zij gaat samen met Jeroen van de Boom het programma Wedden dat ik het kan presenteren. Meest in het oog springend qua titel – en misschien ook wel qua format – is Oh Oh Besitas, waarin dikke Hagenezen samen gaan trainen om hun overgewicht kwijt te raken.
Daphne_Bunskoek.jpg
NET5
NET 5 (‘Samen beleven’) biedt straks Daphne Bunskoek als nieuwe presentatrice. Zij gaat House Rules doen. NOS Journaal anchor Rik van de Westelaken gaat onder meer Peking Express presenteren en een reportagereeks in het buitenland maken. Verder moet de zender het onder meer hebben van Nederlands drama, terwijl we dachten dat dit op SBS 6 geprogrammeerd zou worden. Daarmee is niet helemaal duidelijk welke kijker NET 5 en SBS 6 nu precies gaan bedienen. Het lijkt wat inwisselbaar.
Veronica
Veronica (‘Samen spelen’) is er naast het voetbal voor de filmpremières. Daarnaast wordt de zender meer gekoppeld aan Nusport. Het sportplatform van NU.nl krijgt een vernieuwde app en moet hét sportplatform gaan worden. Met aanvankelijk de sport die SBS ook op tv uitzendt, maar hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman belooft in een twitterbericht meer sportcontent.
SBS9
Dan is er nog SBS9 (‘Samen ontdekken’) dat met een aantal nieuwe buitenlandse series komt en ook filmpremières.
Presentatoren en casting
Al met al ziet het aanbod van SBS Broadcasting er aantrekkelijk uit. Niet heel vernieuwend en vooral ook gericht op bekende gezichten, met naast Sylvie Meis, Rik van de Westelaken en Daphne Bunskoek ook Lucille Werner die op de SBS6-zondag een speciale Shownieuws XL gaat presenteren.
Zo ziet directeur Rogier Bruggeman van mediabureau ZIGT het ook. Hij zegt: ‘SBS investeert met name in presentatoren en casting, wat mij betreft. Minder risicovolle nieuwe titels, hoewel het totaal aantal nieuwe programma's wel stijgt. Voetbal naar Veronica is een goede zet en past beter bij de doelgroep. Dat geeft SBS6 de mogelijkheid om wat meer door te programmeren doordeweeks.’
Bruggeman heeft een ‘goed gevoel’ over de kwalitatieve uitstraling van een aantal programma's en presentatoren. ‘Dat is in het verleden wel eens anders geweest. Ik ben benieuwd of dat op tv ook zo overkomt. De eerste grote vuurdoop dit seizoen is vrijdag The Next Boy/Girlband, naar verluidt een van de prijzigste Talpa-producties in dit genre tot op heden. Overigens is kwaliteit leuk, maar stiekem verwacht ik dat het plattere Oh Oh Bbesitas misschien wel de hoogste ogen gaat gooien.’
Samen Kijken
Dan is nog de vraag wat SBS met het thema Samen wil. Het impliceert dat het programma’s maakt voor het hele gezin dat ’s avonds gezamenlijk voor de buis kruipt. Ja, dat gaat met The Next Boy/Girl Band zeker gebeuren, maar of dat ook voor de Champions League geldt?
Henk Burgerhout, Media Strategy Director bij Head to Head Media zegt: 'Ik vraag me af voor wie SBS het doet als ik naar de programmering kijk. Met name bij SBS 6 en NET 5 blijft onduidelijk welke doelgroep ze willen bereiken. Uit de presentatie en de woorden van Peter de Mönnink bleek verder dat 'Samen' een belangrijk woord is. Dat behoeft ook meer uitleg. Wellicht dat het ligt aan het feit, dat dit een perspresentatie betreft. De pers is toch altijd meer geïnteresseerd in namen en programma’s en niet zozeer in doelgroepen et cetera. Maar als strateeg zou ik in de komende tijd toch graag iets meer uitleg willen over wie, wat, waar en waarom. Daarnaast lijkt het er op dat SBS zich heeft neergelegd bij de (veronderstelde) suprematie van NPO en RTL. Als dat zo zou zijn, dan is dat natuurlijk een slecht signaal richting adverteerders’.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid