Overslaan en naar de inhoud gaan

Social media-succes? Komt door de dopamine...

Mensen liken en delen niet omdat de content nou zo goed is, maar omdat ze verslaafd zijn aan een ‘goed gevoel’.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Aldus , gebracht door Warc. Meer begrip van de dopamine-cyclus zou wel eens het geheim kunnen zijn van een succesvolle social mediacampagne. Dit beweert een neurowetenschapper.

related partner content for mobile comes here

Volgens dr Peter Steidl, directeur van strategisch adviesbureau Neurothinking, activeert het delen van social media-content het ‘beloningsysteem’ van ons brein. Hierdoor komt er dopamine vrij en dat zorgt voor een goed gevoel.  Hetzelfde gevoel dat je krijgt van lekker eten, sport of seks.

De zucht naar dopamine zorgt ervoor dat mensen berichten liken en delen, of berichten online zetten, aldus Steidl. Mensen bezoeken hierdoor vaker social media-sites. Voor marketeers een aanknopingspunt om hier effectievere advertising op los te laten.

Retargeting
Steidl stelt voor dat merken die opereren in een categorie waarin veel wordt geliked en gedeeld (bijvoorbeeld in het geval van entertainment, sport, reizen en elektronica), moeten zorgen dat content die veel wordt geliked, opvolging krijgt met behulp van retargeting.

‘De getargete consumenten hebben korte tijd na delen nog steeds een positief gevoel, maar maken het eerste dipje in hun dopamine-niveau mee. Ze zullen dus receptiever zijn voor relevante content. Ze willen de ervaring van daarnet immers nog een keertje herhalen en wellicht biedt jouw content die mogelijkheid’, aldus Steidl.

Programmatic advertisingtechnologie doet dit al, door tegemoet te komen aan de wensen van consumenten in real-time. Merken hebben hierdoor een verbinding met consumenten op het moment dat ze gevoelig zijn voor ‘engagement’.

‘Niet de content zelf is de kritische factor, maar het proces van delen’, zo meent Steidl: ‘Nog specifieker: het geheim van het succes van social media is dopamine.’

Beeld:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in