Online reclame geen wondermiddel


Online adverteren zit weer in de lift. Na de dotcom-deceptie van eind jaren negentig trekt het medium aan. Wereldwijd is internet het snelst groeiende reclamemedium, en dus klinken overal weer enthousiaste verhalen over de voordelen van online advertern. Natuurlijk is er veel te zeggen voor internet als reclamemedium, maar het is belangrijk om genuanceerd te blijven. Om te beginnen is het aantal reclamemogelijkheden dat internet biedt, buitengewoon groot: het varieert van websites en streaming advertising tot viral marketing en advertenties op zoekmachines. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de voor- en nadelen van die verschillende opties. Veel van het onderzoek dat nu online beschikbaar is, draagt een gekleurd tintje en komt neer op preken voor eigen parochie. Een andere vraag is of het effect van internetreclame inderdaad zo goed meetbaar is als vaak wordt beweerd. Dat elke muisklik geregistreerd kan worden, betekent nog niet dat daarmee het effect vaststaat. Met name bij drukbezochte portals en zoekmachines vertelt het aantal bezoekers weinig over de effectiviteit van de reclame die op de site staat. Dat betekent niet dat de metingen nu meteen waardeloos zijn. Maar het houdt wel in dat internet, net als andere reclamemedia, op zijn eigen merites moet worden beoordeeld en dat er nog veel onderzocht zal moeten worden. Online reclame is zeker geen wondermiddel.
Bron: Admap
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid