Klein is fijn


Voor een nieuwe internationale commercial schakelde Coca-Cola het Berlijnse bureau International in. Het kleine bureau, dat niet meer dan vier creatieve teams telt, liet tijdens de pitch concurrenten als Publicis, Mother en McCann achter zich. E-Plus laat in Duitsland het kleine Aufbruch uit Düsseldorf de reclame verzorgen, en Volkswagen koos voor de transportwagenafdeling voor het 27 medewerkers tellende MKK uit Hamburg. Steeds gemakkelijker kiezen grote adverteerders voor kleine bureaus. De belangrijkste reden is dat kleine bureaus vaak een gunstig klimaat bieden om met vernieuwende ideeën te komen. Kleine bureaus zijn ook flexibeler en eerder in staat beslissingen te nemen dan de grote jongens, die hiërarchisch gelaagd zijn. Bovendien worden bureaus steeds vaker op projectbasis ingeschakeld, en dan heb je geen omvangrijk accountapparaat nodig. Daar komt nog bij dat de recessie van de afgelopen jaren ertoe heeft geleid dat heel wat creatieven de grote bureaus hebben moeten verlaten. Ze zijn gaan freelancen of voor zichzelf begonnen. Het aanbod aan getalenteerde en ervaren creatieven is daardoor in de regionen van de kleine bureaus ruimschoots voorhanden. Vooralsnog zeggen de grotere bureaugroepen zich niet al te druk te maken om de concurrentie van de kleintjes, want de koek is groot genoeg. Maar als kleine bureaus met betere ideeën komen, dan mogen de big boys zich dat wel degelijk aantrekken.
Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid