‘Weinig merken bezitten afgunst’
Dat blijkt uit een onderzoek wat door Young & Rubicam Brands is uitgevoerd. André Soff, managing director Consult Brand Strategy, geeft aan dat ‘in Nederland het hoofd wel meer boven het maaiveld uitgestoken mag worden’. Het belang van rijkdom en afgunst neemt toe. Nederlanders zijn nu meer bereid hun succes te laten zien dan een paar jaar geleden.
De Miljonair Fair is een goed voorbeeld van de acceptatie van financiële status. ‘Door veel bedrijven wordt afgunst echter behandeld als een ‘resultaat’ en niet als middel. Bedrijven zouden Afgunst, ofwel ‘Envy’ veel meer moeten gebruiken in hun voordeel’, aldus Soff.
Afgunst wordt gecreëerd door onbereikbaarheid. Dat ontstaat door een tekort aan drie zaken: ik kan het niet betalen, ik ben niet uitgenodigd en ik ben te laat. ‘Vooral lidmaatschappen, wachtlijsten en limited editions kunnen veel afgunst oproepen. Nog beter als alles op uitnodiging loopt’, aldus Linda Rytterstig, brand strategy director Consult Brand Stategy.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaMerken met een hoge “Envy-factor” zijn onder meer Disneyland Parijs, iPod, Louis Vuitton, de Bijenkorf, gsus, B&O, Wieckse Witte, Absolut en Het Concertgebouw. Deze zijn zeer onderscheidend, zeggen de onderzoekers. Als mensen het merk niet opmerken, kunnen ze het immers niet benijden. Verder zijn merken met een hoge “Envy-factor” vaak niet voor dagelijks gebruik. Wel moeten ze bestaansrecht hebben.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid