Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Weinig merken bezitten afgunst’

Afgunst is een drijvende factor bij de keuze van merken, maar slechts een beperkt aantal merken in Nederland bezitten genoeg afgunst.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek wat door Young & Rubicam Brands is uitgevoerd. André Soff, managing director Consult Brand Strategy, geeft aan dat ‘in Nederland het hoofd wel meer boven het maaiveld uitgestoken mag worden’. Het belang van rijkdom en afgunst neemt toe. Nederlanders zijn nu meer bereid hun succes te laten zien dan een paar jaar geleden.
De Miljonair Fair is een goed voorbeeld van de acceptatie van financiële status. ‘Door veel bedrijven wordt afgunst echter behandeld als een ‘resultaat’ en niet als middel. Bedrijven zouden Afgunst, ofwel ‘Envy’ veel meer moeten gebruiken in hun voordeel’, aldus Soff.

related partner content for mobile comes here

Afgunst wordt gecreëerd door onbereikbaarheid. Dat ontstaat door een tekort aan drie zaken: ik kan het niet betalen, ik ben niet uitgenodigd en ik ben te laat. ‘Vooral lidmaatschappen, wachtlijsten en limited editions kunnen veel afgunst oproepen. Nog beter als alles op uitnodiging loopt’, aldus Linda Rytterstig, brand strategy director Consult Brand Stategy.

Merken met een hoge “Envy-factor” zijn onder meer Disneyland Parijs, iPod, Louis Vuitton, de Bijenkorf, gsus, B&O, Wieckse Witte, Absolut en Het Concertgebouw. Deze zijn zeer onderscheidend, zeggen de onderzoekers. Als mensen het merk niet opmerken, kunnen ze het immers niet benijden. Verder zijn merken met een hoge “Envy-factor” vaak niet voor dagelijks gebruik. Wel moeten ze bestaansrecht hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in