Van hackende consumenten valt veel te leren


Mensen, en vooral kunstenaars, verzinnen soms de raarste dingen. Een pizzadoos kan bijvoorbeeld behalve als doelmatige verpakking ook dienen als camouflage voor een dure laptop. Het ‘gouden’bierkratje van Brand fungeert pronkt inmiddels in menige huiskamer als tv-meubel. En waarom zou een mobieltje niet eetbaar kunnen zijn? Het verschijnsel wordt brand- of ook wel cultural hacking genoemd: op een speelse manier de bedoeling van een artikel (of een reclamecampagne) ombuigen tot iets totaal anders. Fabrikanten doen er verstandig aan deze vorm van ‘misbruik’ niet te verketteren, maar er juist een inspiratiebron voor innovatie in te zien. Hackende consumenten boren ongekende mogelijkheden aan; deze op te pikken is een eerste stap op weg naar een nieuwe strategie waarin afwijkingen normaal zijn en waarin de interactie met de gebruiker centraal staat. En die er uiteindelijk toe kan leiden dat productontwikkelaars en marketeers hun eigen werk gaan hacken.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid