Overslaan en naar de inhoud gaan

Licht aan het eind van de tunnel: stijging van het aantal personeelsadvertenties

Zo links en rechts werd er al voorzichtig over gesproken, maar het is nu echt door Nielsen Media Research (voorheen BBC) bevestigd: het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo links en rechts werd er al voorzichtig over gesproken, maar het is nu echt door (voorheen BBC) bevestigd: het aantal personeelsadvertenties in de media neemt voor het eerst sinds 2000 weer toe.

related partner content for mobile comes here

In de eerste tien maanden van 2005 registreerde Nielsen Media Research ruim 765.000 vacatures in de Nederlandse media. Veruit de meeste vacatures, bijna 80 procent, werden geplaatst op internet via jobsites als NationaleVacaturebank.nl, Totaljobs.nl en Monsterboard.nl.

De dagbladen die hevige concurrentie ondervinden van de vacaturesites, zijn nog altijd goed voor ruim 14 procent van de geplaatste personeelsadvertenties, oftewel meer dan 100.000 vacatures. In vak- en managementbladen werd bijna 6 procent van de vacatures geplaatst.

Nielsen Media Research is eind 2004 begonnen met het registreren van de vacatures op jobsites, een vergelijking met de eerste tien maanden van vorig jaar is daarom niet mogelijk.

Die vergelijking is echter wel mogelijk voor de dagbladen en vak- en managementbladen. Het aantal vacatures in deze media is toegenomen met bijna 20 procent ten opzichte van 2004, toen het aantal personeelsadvertenties zich met 127.000 op een dieptepunt bevond.

Op het toppunt van de economie in 2000 werden in de eerste tien maanden meer dan 275.000 vacatures geplaatst in de media, ruim twee keer zoveel als afgelopen jaar. Het lijkt er op dat 2005 het jaar van de ommekeer is. Ook ten opzichte van 2003 is het aantal vacatures gestegen, met 6 procent.

De groei van het aantal vacatures wijst op herstel van de economie, aldus de onderzoekers.

Na het uiteenspatten van de dot.com zeepbel is de ict-branche bezig aan een revival. Dat uit zich onder andere in een toenemend aantal vacatures binnen de beroepsgroep Informatie- en communicatietechnologie, die met een aandeel van 15 procent (116.000 vacatures) in het totaal aantal vacatures de grootste is.

Op de tweede plaats volgen de banen in de verkoop & handel met een aandeel van 14,2 procent en op de derde plaats staat administratie & klantenservice met 13,8 procent.

Van alle vacatures in de ict-branche wordt 86 procent op banensites geplaatst, 8 procent in vak- en managementbladen en 6 procent in dagbladen.

Voor vrijwel alle beroepsgroepen geldt dat in bijna alle gevallen minstens tweederde van het aantal vacatures op internet wordt geplaatst.

Alleen het onderwijs maakt nog steeds het minst gebruik van internet: 40 procent van de vacatures wordt geplaatst op banensites, terwijl 54 procent wordt geplaatst in dagbladen.

Voor beroepen binnen verzekeringen & financiën werd in de eerste tien maanden van dit jaar het meest gebruik gemaakt van internet: 91 procent.

De Personeels Advertentie Registratie (PAR) van Nielsen Media Research beslaat ruim 1.000 printmedia (dagbladen, vak- en publiekstijdschriften) en dertien vacaturesites (Monsterboard.nl, Jobnews.nl, NationaleVacaturebank.nl, Totaljobs.nl, Intermediair.nl, Jobbingmall.nl, Jobtrack.nl, Stepstone.nl, Werkenbijdeoverheid.nl., Computable.nl, Nrc.nl, Volkskrantbanen.nl en Vacaturekrant.nl).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in