Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: search heeft positief effect op merkbouw

Searchmarketing creëert een sterke toename in de merkvoorkeur en top of mind. Het medium werkt daarnaast als katalysator in de hele…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het XMOS-onderzoek is het eerste onderzoek in Nederland dat kijkt naar de merkeffecten van searchmarketing in relatie tot andere media. Eerder voerde Metrixlab soortgelijk onderzoek uit in Groot Brittannië en Frankrijk, voor L’Oreal, Ford en Flora (Unilever).

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste resultaten staan beschreven op . Het komt erop neer dat enkel blootstelling aan zoekadvertenties al zorgt voor significante stijgingen in de merkvoorkeur en de merkbekendheid van de 'Jouw Heineken' campagne. Wanneer gebruikers doorklikten, werden deze effecten nog groter.

Daarnaast blijkt dat wanneer zoekadvertenties worden gebruikt in combinatie met offline media, het effect van televisie significant stijgt. En wanneer je specifiek kijkt naar de top of mind advertentiebekendheid wordt het effect op televisie zelfs verdubbeld.

Gelet op de efficiëntie van de bestedingen, is de impact van search op branding 53 procent hoger dan de impact van televisie wat betreft de bekendheid.

Een van de opvallendste conclusies van de studie: pas met de toevoeging van search wordt het succes van de offline campagne omgezet in effecten op alle merkindicatoren in de funnel, tot en met imago en merkvoorkeur. Search helpt mensen dus verder de funnel in.

Google hoopt met deze uitkomsten nu eindelijk eens de fastmovers over de streep te trekken. Die twijfelden immers aan het branding-effect van search. Nu is met dit XMOS-onderzoek dus bewezen dat –ook al zou je het niet verwachten- search wel degelijk bijdraagt aan de merkbouw.
En dat als je search in je marketingmix stopt, de synergie-effecten en interactie tussen de kanalen zorgen dat mensen verder de funnel in worden getrokken.

Er alleen al tussen staan met je betaalde zoekresultaat, zonder dat men op je klikt, heeft dus effect.

In Tijdschrift voor Marketing van oktober zal dieper worden ingegaan op de resultaten en de gevolgen hiervan voor searchmarketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in