Overslaan en naar de inhoud gaan

Boekenbranche, nu ook digitaal?

Bijna twee jaar na de succesvolle lancering van Kindle, de e reader van Amazon.com, is de Nederlandse boekenbranche eindelijk wakker…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Laten we eerst even kijken naar de achtergrond van het succes van Amazon.

related partner content for mobile comes here

Waarom lopen de verkopen van e-boeken in Noord-Amerika zo goed?

De verklaring is simpel: een enorm aanbod van boeken, kranten en tijdschriften in digitale vorm tegen prijzen die zeer ver onder het niveau van de papieren versie liggen. Gemiddeld is de digitale vorm maar liefst 70% goedkoper. Dat prijsverschil is noodzakelijk omdat digitaal lezen door heel veel consumenten nog lastig wordt gevonden. Zij zullen dus overgehaald moet worden door een aanzienlijk prijsverschil.

Het aanbod is dankzij Amazon geweldig uitgebreid. Meer dan 300.000 titels, waaronder nagenoeg alle top 100 boeken zijn als e-boek verkrijgbaar. Bovendien beperkt het aanbod voor de e reader zich niet tot boeken. Ook de New York Times, de Wall Street Journal en Time zijn digitaal verkrijgbaar en dat voor een scherpe prijs. Al deze voordelen hebben inmiddels bijna 3 miljoen Amerikanen verleid om de – voor digitaal lezen noodzakelijke - e-reader voor circa 300 dollar te kopen.

Nu denkt de Nederlandse boekenbranche ook hier de consument tot de aankoop van een e reader te kunnen verleiden. Maar ze negeren de lessen van Amazon. Het Nederlandstalige aanbod is bij de lancering ronduit armzalig en dat tegen een veel te hoge prijs. Slechts één van de twintig boeken in de bestsellerslijst van de CPNB is ook digitaal verkrijgbaar, voor dezelfde prijs als de papieren vorm.

Een kleine analyse van het digitale aanbod van Nederlandstalige boeken leert dat de uitgevers geen enkele moeite hebben gedaan om goed verkopende boeken als e-boek aan te bieden. Zowel de makkelijk toegankelijke boeken van Kluun, Saskia Noort of Robert Vuijsje, als ge bekende literaire werken ontbreken geheel. De op 26 augustus gelanceerde nieuwe aanpak is vanuit een marketingoogpunt ronduit amateuristisch.

Sterker: het lijkt er op dat de Nederlandse uitgevers samen met de boekhandel proberen de verkoop van e-boeken op een subtiele wijze te saboteren. Zouden ze expres proberen het digitale tijdperk tegen te houden? Het lijkt er verdacht veel op. De lessen uit de muziekindustrie hebben ons geleerd waar deze vorm van sabotage uiteindelijk toe zal leiden. Boekenbranche, rust zacht……

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in