Overslaan en naar de inhoud gaan

BVA en SRC: adverteerdersbijdrage via exploitant afdwingen

Exploitanten zouden de uiting van een adverteerder moeten weigeren wanneer deze zijn bijdrage niet heeft betaald.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Daarvoor pleiten de BVA en de Stichting Reclame Code (SRC). Al in mei van dit jaar kondigde de Stichting Reclame Code aan dat het adverteerders die de jaarlijkse vrijwillige bijdrage niet willen betalen, gaat aanpakken. Niet alleen uit principe – de SRC is immers een zelfreguleringsorgaan waar het bedrijfsleven zelf voor gekozen heeft – maar ook omdat de stichting dit jaar naar verwachting twee ton verlies draait.

related partner content for mobile comes here

De BVA wil nu de media-exploitanten bij het probleem betrekken. De SRC last volgende week donderdag een speciale vergadering in om het idee te bespreken, dat zegt Willem van der Mee, de voorzitter van de SRC. Jan Driessen, de voorzitter van de Bond van Adverteerders (BVA) zegt dat het doel is om te komen tot een eerlijke inkomstenstroom. Volgens hem moet in de Reclamecode worden opgenomen dat de bijdrage die nu vrijwillig is, verplicht wordt gesteld. Als adverteerders niet betalen (‘freeriders’), zouden de exploitanten de advertenties moeten weigeren.

Driessen: ‘De SRC moet optreden als zelfregulerende partij, dat kan niet op een geloofwaardige manier als Van der Mee jaarlijks met de bedelnap rond moet.’ Het alternatief zou zijn dat de betalingsverplichting wettelijk wordt geregeld, maar dat ziet Driessen niet zitten: ‘Als er wet en regelgeving komt, brengt dat beperkingen met zich mee en dat heeft ook gevolgen voor exploitanten.’

De meeste exploitanten die Adformatie benaderde naar aanleiding van deze kwestie, zien de voorgestelde gang van zaken niet zitten. Lees daarover meer in het nieuwe nummer van Adformatie dat vandaag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in