Moeders denken aan overgewicht bij boodschappen doen
Voor de studie interviewde Edelman moeders uit acht verschillende landen, verdeeld over vier continenten. Maar liefst 82 procent van de ondervraagde moeders is bereid meer te betalen voor gezonde voeding. Ruim tweederde van hen zegt behoefte te hebben aan betere informatie over voedingswaarden op producten, om zo een gezonde keuze te kunnen maken. De zorg over een gezond gezin blijkt de laatste jaren gegroeid; zes van de tien moeders zeggen nu meerbezorgd te zijn over wat hun gezin eet, dan vijf jaar geleden.
Opvallend is dat moeders, ondanks de verschillende afkomst of thuissituatie,dezelfde factoren afwegen wanneer ze beslissen iets nieuws te proberen, oftrouw te blijven aan een merk. Naast informatie van geloofwaardige bronnenals doktoren en gezondheidsdeskundigen blijkt vooral mond-tot-mond advies vanbelang in het aankoopproces. Daarnaast spelen de prijs van het product enhet vertrouwen in de merknaam een rol.
De studie werd uitgevoerd door Edelmans onderzoeksbureau StategyOne. Intotaal zijn wereldwijd 1.450 moeders met kinderen jonger dan 18 jaartelefonisch geïnterviewd in acht verschillende landen, in de periode van 1september tot 1 oktober 2003. De onderzoeksgroep bestond uit: moeders inAmerika, Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Canada, Mexico, Australiëen China.
Resultaten MOMS Studie: moeders & gezondheid
- De gezondheid van familieleden in het algemeen en obesitas in hetbijzonder zijn zaken die belangrijk blijken voor moeders.
- Meer dan de helft van de Amerikaanse moeders zegt dat ze tijdens het doenvan de boodschappen in grote mate beïnvloed wordt door hun zorgen overobesitas. 86 Procent is bereid meer te betalen voor gezond voedsel.
- De zorgen om obesitas beperken zich niet alleen tot Amerika. 47 Procentvan alle geïnterviewde moeders zegt dat de zorgen over obesitas hunaankoopbeslissingen voor voedsel in grote mate beïnvloedt. Australischemoeders voeren de lijst aan (58 procent), gevolgd door de Duitse (54procent) en Engelse (44 procent) moeders. Moeders in Frankrijk (31 procent)en China (27 procent) zijn het minst bezorgd.
- Zes van de tien moeders zegt dat ze tegenwoordig bezorgder zijn over wathun families eten dan vijf jaar geleden.
- In Amerika voelen veel moeders zich persoonlijk verantwoordelijk om actiete ondernemen tegen overgewicht en obesitas. Zo zegt 73 procent dat oudershiervoor verantwoordelijk zijn en vindt 68 dat de mensen die obesitas hebbendat zelf zijn. De geïnterviewden vinden dat de overheid en scholen minderverantwoordelijk zijn voor overgewicht dan voedselproducenten: moederszoeken tijdens het boodschappen doen naar gezondere voeding en of hetvoedzame ingrediënten bevat.
- In Amerika denkt 58 procent van de moeders dat het voedingsetiket opetenswaren niet de juiste informatie verschaft om een goede beslissing tekunnen maken. Dit terwijl de overheid de voedselvoorschriften en richtlijnenvoor etiketten op voedsel momenteel kritisch bekijkt.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Resultaten MOMS Studie: moeder als beslisser
- Ongeveer een derde van de moeders beweert het alleenrecht binnen het gezinte hebben wat betreft beslissingen voor grote aankopen zoals huishoudelijkeapparaten, financiële producten en vakanties. Uitgaven die normaal gesprokensamen met partner of echtgenoot worden gemaakt.
- Moeders verwachten van door hun uitgekozen producten naast een goedeprijs/kwaliteit verhouding, ook dat ze milieuvriendelijk zijn en dat hetbedrijf een goede reputatie heeft. Een groot deel van de moeders zegt datkwaliteit (87 procent) en prijs (64 procent) belangrijk zijn bij de aanschafvan de dagelijkse boodschappen; meer dan de helft (54 procent) verwacht datproducten milieuvriendelijk zijn, wat belangrijker wordt gevonden dan eenvertrouwd merk (52 procent).
- Meer dan een kwart van de Amerikaanse moeders is te beïnvloeden met zegelsen prijspromoties bij de aanschaf van nieuwe voedingsproducten. Dat is meerdan moeders in andere landen, als Canada (20 procent), Australië (13procent) en Duitsland (10 procent).
- Moeders worden in hun beslissing om nieuwe of andere voedingsproducten tekopen door meerdere bronnen beïnvloed. Achttien procent van alle moederszegt dat het nieuws op televisie en lifestyle shows hun keuze mede bepaalt,terwijl 14 procent gedrukte advertenties, kranten en artikelen intijdschriften invloedrijk vindt. Zeven procent van alle moeders zegt dat zebeïnvloed wordt door informatie op het internet en 4 procent geeft aanchatrooms invloedrijk te vinden.
- Terwijl zowel echtgenoten/ partners, kinderen, als schoonmoeders demoeders in belangrijke mate beïnvloeden bij het uitproberen van nieuwevoedingsproducten, staan medische deskundigen (dokters, verpleegsters enandere medici) met 48 procent op nummer twee.
- De houding van moeders ten opzichte van wat het gezin eet, is afhankelijkvan de situatie waarin ze verkeert. Werkende moeders zijn bijvoorbeeld meerte beïnvloeden door het internet dan niet-werkende moeders. En moeders metmeerdere kinderen zijn meer merkentrouw dan moeders met één kind.
Resultaten MOMS Studie: moeders & gezondheidszorg
- Dertig procent van alle moeders heeft hun arts ooit gevraagd een bepaaldmerk medicijn voor te schrijven. Het percentage ligt het hoogst in Amerika(33 procent), waar meer rechtstreeks op de consument gerichte promotiesplaatsvinden. Minder is het in landen waar een nationaal gezondheidsysteemis en direct op de consument gerichte promoties aan regels zijn gebonden,zoals Canada (24 procent) en Groot-Brittannië (18 procent).
- De meerderheid van de moeders (63 procent) beslist welke zonder receptverkrijgbare medicijnen worden gekocht voor het gezin.
- Meer dan 55 procent van alle moeders is meer loyaal aan het merk frisdrankof badschuim dat ze kopen, dan aan pijnstillers of allergieverlichters.
- 72 Procent van de moeders blijkt bij hun aanschaf van medicijnen (zonderrecept) voor hun kinderen te worden beïnvloed door hun huisarts. Ondanks datgeeft meer dan de helft aan ook beïnvloed te worden door verplegers enapothekers, welke ook als betrouwbare bron worden gezien.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid