
Ondanks alle ophef rond de prijzenoorlog zijn er geen wezenlijke veranderingen opgetreden in de criteria die consumenten hanteren om een supermarkt te kiezen, meldt Interview-NSS. Er kunnen nog steeds dezelfde groepen consumenten worden onderscheiden met dezelfde wensen en behoeften, hoewel de grootte van deze groepen wel is veranderd.
In de voorkeur voor supermarkten is wel iets gewijzigd. Albert Heijn heeft het duidelijk te verduren gehad, maar komt er langzamerhand weer bovenop en lijkt sterk te blijven in zijn traditionele segmenten Gemak en Identificatie. Voor Albert Heijn doen zich zelfs kansen voor in deze segmenten om zijn positie weer verder te versterken: Dirk van de Broek dreigt door zijn prijsverlagingen en mogelijke maatregelen die hij heeft moeten nemen om deze prijsverlagingen te faciliteren, gemakszoekers en identificatieklanten kwijt te raken en ook C1000 lijkt hierdoor klanten uit het Gemak segment te verliezen. Maar door zijn sterke, stabiele positie in het Identificatie segment blijft C1000 hier een geduchte concurrent voor Albert Heijn. In het Basis segment blijven de prijsvechters heersen en is men met name meer gaan houden van Lidl. In het februari-nummer van het Tijdschrift voor Marketing staat het gehele onderzoek van Interview-NSS.
De ontwikkelingen in de supermarktbranche zijn gevolgd aan de hand van het Brand Power Assessment model. Dit model brengt de mentale kracht van merken in kaart en laat zien hoe deze tot stand komt en versterkt kan worden. Doel van het onderzoek is vast te stellen of de ontwikkelingen in de supermarktbranche van de afgelopen twee jaar nu wezenlijk invloed hebben gehad op de voorkeur van consumenten voor supermarkten. Het onderzoek is uitgevoerd in een online panel op drie verschillende momenten. Ondervraagd zijn consumenten tussen 18 en 55 jaar, de kopersgroep met de meeste koopkracht en de groep waarbij de ontwikkelingen in de branche het meest aan verandering onderhevig zijn geweest.
De eerste meting heeft plaatsgevonden in het najaar van 2001, de tweede meting in het voorjaar van 2003, ten tijde van de discussies rond Moberg en een derde meting in het najaar van 2003, vlak na de eerste prijsverlagingen. Drie prima meetmomenten om vast te stellen wat deze ontwikkelingen teweeg hebben gebracht en wie hier het beste op in heeft gespeeld door het spel van merkkrachten het beste te spelen.
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
ScheepensIn totaal worden drie Key Driver segmenten onderscheiden in de supermarkt-markt:
Identificatie
Voor deze groep consumenten zijn het zich thuis voelen in de supermarkt en dat de supermarkt dicht in de buurt is belangrijke aspecten bij hun keuze. Merken zijn in het algemeen belangrijk voor deze groep en ze kijken dan ook zeker niet alleen naar prijs. Ze kiezen voor kwaliteit en dat mag best wat kosten.
Gemak
Een gezellige sfeer, een grote keuze aan producten, goede parkeergelegenheid, kwaliteit, bereikbaarheid en een overzichtelijke winkel spelen bij deze groep een belangrijke rol in hun keuze. Ze kopen minder aan de hand van een boodschappenlijstje en bepalen vaak in de winkel wat ze gaan kopen. Deze groep doet het liefst alle boodschappen in één winkel en gaat drie tot vier keer per week naar de supermarkt.
Basis
Deze groep baseert zijn voorkeur vooral op de behoefte aan goedkope basisboodschappen. Daarnaast speelt ook bereikbaarheid een rol en moet de supermarkt in de buurt zitten. Ze proberen niet graag nieuwe merken uit en zijn altijd op zoek naar de goedkoopste merken. Ze willen juist niet extra betalen voor kwaliteit en kijken niet naar merken, alleen naar prijs.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee