Overslaan en naar de inhoud gaan

Webwinkels: doodzonden en gulden regels

Vorig jaar besteedden Nederlanders meer dan één miljard euro in webwinkels; het internet wordt dus steeds meer een verkoopkanaal om…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij meer dan de helft van de bezoeken vinden klanten niet wat ze zoeken. Er zijn zeven belangrijke oorzaken van deze onvrede.
De belangrijkste doodzonden die webwinkels begaan zijn deze:

related partner content for mobile comes here

1. Productcatalogi die verstopt zijn achter zoekboxen waarbij de gebruiker moet raden welk trefwoord het gewenste resultaat zal opleveren
2. Een navigatiestructuur die de gebruiker dwingt op één bepaalde manier door de site te navigeren
3. Zoekopdrachten die geen resultaat opleveren
4. Sites die gebruikers niet toestaan om alternatieve producten te bekijken
5. Een gebrek aan relevante productinformatie
6. Saaie, niet inspirerende en onoverzichtelijke pagina's met weinig plaatjes
7. Pagina's die niet snel genoeg worden geladen

Uit Fredhopper's analyse blijkt ook dat bij 90% van de Europese websites de afgelopen twee jaar geen belangrijke aanpassingen zijn gemaakt in de zoek- en navigatiesystemen. Dit ondanks het feit dat er nieuwe, meer geavanceerde software op de markt is gekomen.
De vijf gouden regels om online verkopen te stimuleren zijn:

1. Maak meteen op de eerste pagina duidelijk wat het doel van de site is en wat de site te bieden heeft
2. Zorg dat de structuur van de site de gebruiker in staat stelt zijn doelstellingen snel en efficiënt te bereiken
3. Stel de gebruiker in staat om zelf te bepalen volgens welke route hij door de online catalogus wil 'bladeren'
4. Zorg dat de navigatiemogelijkheden binnen de site eenduidig en voorspelbaar zijn
5. Zeg meer met minder

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in