Webwinkels: doodzonden en gulden regels


Bij meer dan de helft van de bezoeken vinden klanten niet wat ze zoeken. Er zijn zeven belangrijke oorzaken van deze onvrede.
De belangrijkste doodzonden die webwinkels begaan zijn deze:
1. Productcatalogi die verstopt zijn achter zoekboxen waarbij de gebruiker moet raden welk trefwoord het gewenste resultaat zal opleveren
2. Een navigatiestructuur die de gebruiker dwingt op één bepaalde manier door de site te navigeren
3. Zoekopdrachten die geen resultaat opleveren
4. Sites die gebruikers niet toestaan om alternatieve producten te bekijken
5. Een gebrek aan relevante productinformatie
6. Saaie, niet inspirerende en onoverzichtelijke pagina's met weinig plaatjes
7. Pagina's die niet snel genoeg worden geladen
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Uit Fredhopper's analyse blijkt ook dat bij 90% van de Europese websites de afgelopen twee jaar geen belangrijke aanpassingen zijn gemaakt in de zoek- en navigatiesystemen. Dit ondanks het feit dat er nieuwe, meer geavanceerde software op de markt is gekomen.
De vijf gouden regels om online verkopen te stimuleren zijn:
1. Maak meteen op de eerste pagina duidelijk wat het doel van de site is en wat de site te bieden heeft
2. Zorg dat de structuur van de site de gebruiker in staat stelt zijn doelstellingen snel en efficiënt te bereiken
3. Stel de gebruiker in staat om zelf te bepalen volgens welke route hij door de online catalogus wil 'bladeren'
4. Zorg dat de navigatiemogelijkheden binnen de site eenduidig en voorspelbaar zijn
5. Zeg meer met minder
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid