Overslaan en naar de inhoud gaan

“Maximumaandeel commerciële zenders

Net als in de dagbladsector zou ook voor commerciële tv-zenders een maximummarktaandeel van 35 procent moeten gelden om mediaconcentratie…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat schrijft het Commissariaat voor de Media in een rapport dat gisteren werd aangeboden aan staatssecretaris Van der Laan van Media. De mediawaakhond reageert met zijn rapport op een plan van het kabinet om mediaconcentratie wettelijk aan banden te leggen. Het kabinet wil dat alleen doen bij de dagbladsector, maar het commissariaat wil een soortgelijke regeling voor tv-zenders.

related partner content for mobile comes here

Een maximumpercentage voor radio vindt het commissariaat niet nodig, omdat met het uitgeven van maximaal twee landelijke FM-frequenties per radiobedrijf het ontstaan van een te dominante positie minder groot is. Een maximum voor de publieke omroep is evenmin nodig omdat er wettelijke voorschriften bestaan die de pluriformiteit bij deze zenders waarborgen.

Het commissariaat adviseert verder de regels voor 'cross-ownership' te verruimen, zodat het bijvoorbeeld een dagbladuitgever is toegestaan een radio- of tv-zender te beginnen. Het marktaandeel in die sector mag niet boven de 15 procent uitkomen.

Het CvdM is ook van mening dat er maatregelen moeten komen om te voorkomen dat een eigenaar van een mediabedrijf een politiek-bestuurlijke functie kan bekleden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in