‘Klantvriendelijkheid Nederlandse bedrijven ondermaats’
“Ze zouden zich moeten schamen,” zegt schrijver Erwin Wijman, die een onderzoek onder 2000 Nederlanders liet uitvoeren en de resultaten verwerkte in zijn net bij Haystack verschenen boek 'De Verkoopmaffia'.
De deelnemers werd gevraagd naar de in hun ogen klantvriendelijkste en klantonvriendelijkste bedrijven. Telefoonmaatschappijen brengen het er met een gemiddelde van 4,7 als branche sowieso het slechtst van af.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEnergiemaatschappijen halen, volgens het onderzoek van bureau No Ties, een schamele 5,1. Banken en verzekeraars scoren een 5,6, net als het openbaar vervoer. De klantgerichtheid van supermarkten wordt met een 6,8 het best gewaardeerd.
Boek en onderzoek hebben de actualiteit mee, zie bijvoorbeeld de recente kruistocht tegen de klantenservice van T-Mobile en helpdesks in het algemeen van cabaretier Youp van ‘t Hek. “Van ‘t Hek heeft een rage ontketend,” bevestigt Wijman. “Je wentelen in andermans ellende is heerlijk, maar zo'n boodschap wil ik niet overbrengen.”
De auteur zegt een lans te willen breken voor vriendelijkheid. Grote bedrijven hebben er volgens Wijman een sport van gemaakt om winstgericht, in plaats van klantgericht te zijn. (Nuzakelijk)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid