GroupM: ‘SBS is gewoon uitverkocht’
Uit de marktmonitor van GroupM blijkt dat de bezettingsgraad van de reclameblokken van de SBS-zenders het hele jaar al rond de 95 procent schommelen. In september was dit zelfs 97 procent. Remon Buter, head of trading bij GroupM, zegt dat de berekening is gebaseerd op het aantal reclameseconden dat wettelijk mag worden uitgezonden en de daadwerkelijk uitgezonden reclameseconden.
Buter: ‘De eigen promo’s en leaders hebben we niet meegenomen en die moet je er nog bij optellen. Gegeven het feit dat er sprake is van productcategorieën (twee shampoomerken in één blok kan niet)is SBS nagenoeg het hele jaar uitverkocht. Zeker in primetime.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet probleem dat voortvloeit uit de hoge bezettingsgraad, is dat SBS in september budget heeft moeten teruggeven aan adverteerders omdat het de grp’s niet kon leveren. Buter zegt dat dat aanleiding kan zijn om budget bij SBS weg te halen en elders onder te brengen. ‘Soms moet je liggende contracten loslaten.’
Kasper van der Vos, hoofd RTV bij Vizeum, ervaart dat SBS niet happig is op extra budget. Het wordt weliswaar niet geweigerd, maar adverteerders worden wel gedwongen om grp’s in de allerduurste
pakketten in te delen. Dat betekent dus een prijsverhoging als gevolg van het feit dat SBS een voorraadprobleem heeft. Van der Vos geeft aan dat budgetten om die reden naar RTL worden geschoven. ‘Die zijn wel happig.’
Carola Meester, RTV director bij BrandConnection, heeft voor haar klanten nog geen problemen ondervonden. ‘Wij kopen kwalitatief in, onze campagnes worden redelijk goed geleverd. Maar met goedkopere pakketten lukt dat niet.’ Meester geeft aan dat het verschil tussen budgetpakketten en de duurdere pakketten ongeveer 10 procent is.
Het tegenvallende zenderaandeel van Net5 en vooral SBS6 zijn de directe oorzaak van het voorraadprobleem. Bij SBS ging het van juni tot nu van gemiddeld 15,1 procent naar 11,4 procent marktaandeel. Iedereen vindt dat een verbeterd programma-aanbod soelaas kan bieden. Buter: ‘De programmering moet ernstig vernieuwd worden.’ Van der Vos: ‘Alles valt of staat bij programmering, maar dat gooi je niet zomaar om.’ Meester: ‘Eerst de programmering weer op de rit!’
Tina Nijkamp, directeur televisie SBS, zegt het lek inmiddels boven te hebben. ‘Bij SBS6 zijn er tegenvallers geweest en hebben we ingegrepen. Het dal ligt achter ons. We starten met nieuwe afleveringen van Peter R. de Vries, Groeten uit de Rimboe en Prins zoekt Vrouw. En we hebben extra geïnvesteerd in sterke filmtitels en series. In 2011 keren we terug op het niveau dat men van ons verwacht.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid