Overslaan en naar de inhoud gaan

GroupM: ‘SBS is gewoon uitverkocht’

Uit een analyse van GroupM blijkt dat de bezettingsgraad bij SBS continu tegen het maximum aan zit. Het gevolg is dat SBS regelmatig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de marktmonitor van GroupM blijkt dat de bezettingsgraad van de reclameblokken van de SBS-zenders het hele jaar al rond de 95 procent schommelen. In september was dit zelfs 97 procent. Remon Buter, head of trading bij GroupM, zegt dat de berekening is gebaseerd op het aantal reclameseconden dat wettelijk mag worden uitgezonden en de daadwerkelijk uitgezonden reclameseconden.

related partner content for mobile comes here

Buter: ‘De eigen promo’s en leaders hebben we niet meegenomen en die moet je er nog bij optellen. Gegeven het feit dat er sprake is van productcategorieën (twee shampoomerken in één blok kan niet)is SBS nagenoeg het hele jaar uitverkocht. Zeker in primetime.’

Het probleem dat voortvloeit uit de hoge bezettingsgraad, is dat SBS in september budget heeft moeten teruggeven aan adverteerders omdat het de grp’s niet kon leveren. Buter zegt dat dat aanleiding kan zijn om budget bij SBS weg te halen en elders onder te brengen. ‘Soms moet je liggende contracten loslaten.’

Kasper van der Vos, hoofd RTV bij Vizeum, ervaart dat SBS niet happig is op extra budget. Het wordt weliswaar niet geweigerd, maar adverteerders worden wel gedwongen om grp’s in de allerduurste

pakketten in te delen. Dat betekent dus een prijsverhoging als gevolg van het feit dat SBS een voorraadprobleem heeft. Van der Vos geeft aan dat budgetten om die reden naar RTL worden geschoven. ‘Die zijn wel happig.’

Carola Meester, RTV director bij BrandConnection, heeft voor haar klanten nog geen problemen ondervonden. ‘Wij kopen kwalitatief in, onze campagnes worden redelijk goed geleverd. Maar met goedkopere pakketten lukt dat niet.’ Meester geeft aan dat het verschil tussen budgetpakketten en de duurdere pakketten ongeveer 10 procent is.

Het tegenvallende zenderaandeel van Net5 en vooral SBS6 zijn de directe oorzaak van het voorraadprobleem. Bij SBS ging het van juni tot nu van gemiddeld 15,1 procent naar 11,4 procent marktaandeel. Iedereen vindt dat een verbeterd programma-aanbod soelaas kan bieden. Buter: ‘De programmering moet ernstig vernieuwd worden.’ Van der Vos: ‘Alles valt of staat bij programmering, maar dat gooi je niet zomaar om.’ Meester: ‘Eerst de programmering weer op de rit!’

Tina Nijkamp, directeur televisie SBS, zegt het lek inmiddels boven te hebben. ‘Bij SBS6 zijn er tegenvallers geweest en hebben we ingegrepen. Het dal ligt achter ons. We starten met nieuwe afleveringen van Peter R. de Vries, Groeten uit de Rimboe en Prins zoekt Vrouw. En we hebben extra geïnvesteerd in sterke filmtitels en series. In 2011 keren we terug op het niveau dat men van ons verwacht.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in