Jongeren kennen drankcommercials


Vooral het spotje voor Bacardi Breezer geniet bekendheid, blijkt uit een peiling die het onderzoeksbureau Nipo heeft gehouden in opdracht van de Stichting Alcoholpreventie (STAP). De meeste jongeren zeggen door de commercials niet te worden aangezet tot alcoholgebruik. Maar een op de drie zegt wel door het kijken naar de Bacardi-reclame trek te krijgen in een Breezer. Drie op de vijf kinderen noemt de Breezerreclame spontaan als hen naar alcoholreclames wordt gevraagd. De helft kent die van Heineken,. De meeste kinderen vinden deze spotjes leuk. De meeste jongeren van 14 en 15 jaar hebben al eens alcohol gedronken. Bij de 10- en 11-jarigen is dat een op de vijf. Ruim de helft van de kinderen tussen de 10 en 15 jaar mag van de ouders drinken. Van de jongeren die dat niet mogen, doet 12 procent het toch. Volgens de onderzoekers betekent dit dat de houding van de ouders sterk bepalend is voor het drinkgedrag van kinderen. Als ouders het drinken verbieden, volgen de kinderen dat verbod doorgaans op (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid