Overslaan en naar de inhoud gaan

Internal Branding: mag dat zomaar!? (2)

Bij Internal Branding gaat het om het met het merk richten van gedrag van medewerkers op de doelen in de markt. Vaak wordt hiermee ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niet zelden zetten mensen hierbij vraagtekens. Velen lijkt het namelijk niet wenselijk een organisatie vol te hebben met dezelfde 'klonen'.

related partner content for mobile comes here

Internal Branding betekent evenwel niet dat iedereen hetzelfde genenpaspoort moet krijgen.

Het is juist helemaal niet wenselijk als iedereen als een soort soldaat gehoorzaam is aan de macht van boven. Het gaat er wel om de diversiteit van medewerkers (als het gaat om talenten en drijfveren) te koppelen aan de grote entiteit waarvan ze deel uitmaken. Dat kan met het merk.

De merkwaardige kwaliteit van een merk is namelijk dat het richting geeft, zonder dat die richting heel expliciet is. Mensen kunnen er een eigen lading aan geven. Zelf bepalen wat het voor hun concreet betekent.

Een merk is een richtingwijzer zonder dat wordt opgelegd wat precies wel en niet mag.

Want wat is een merk? Neem bijvoorbeeld het jeansmerk Diesel. Als je aan honderd fans vraagt wat ze in het merk zien, dan krijg je honderd verschillende antwoorden. Iedereen haalt er iets anders uit. Of beter: iedereen stopt er iets anders in. Hoe verschillend de associaties met het sterke merk ook lijken te zijn, al die persoonlijke beelden hebben onderling toch een zekere samenhang. Het is precies dit vermogen van een merk dat ook intern gebruikt kan worden.

Natuurlijk hoeft dit niet alleen voor een merk als Diesel te gelden. Ook dienstverleners hebben steeds sterker worden de merken waarmee mensen (klanten en medewekers) een verstandhouding mee kunnen krijgen.

Een merk legt aan de medewerkers uit wat de bedoeling is, zonder dat precies gezegd wordt wat er gedaan moet worden. Iedere medewerker kan zijn eigen, unieke relatie met het merk ontdekken.

Internal Branding biedt daarom een alternatieve aanpak voor het aansturen van mensen dan het traditionele commanderen en controleren. Het merk kan een coördinatiemechanisme zijn waarmee is uit te leggen wat belangrijk is zonder te hoeven dicteren hoe iets precies gedaan moet worden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in