Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe is het nu met...SnappCar?

Een auto staat gemiddeld 23 uur per dag stil. Waarom zou iedereen een eigen exemplaar moeten bezitten, terwijl je evengoed de auto…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In twee jaar is ‘car sharing’ uitgegroeid tot schoolvoorbeeld van de deeleconomie. De teller op de staat momenteel op 6.423 unieke auto’s in 779 plaatsen. Pascal: ‘We hebben meer dan 35.000 actieve gebruikers. Dat aantal groeit met 15 tot 20% per maand, dat vind ik best wel fors.&; Het ultieme doel van Snappcar: in 2017 1% minder auto’s in Europa. Pascal Ontijd van Snappcar: &;Het is het uitgangspunt voor onze gehele strategie en uitvoering.&

related partner content for mobile comes here

Goed voor het milieu, sociaal, kostenbesparend
Voor elke deelauto verdwijnen tien auto’s van de weg. Zo kan SnappCar fors bijdragen aan een lager aantal auto’s. Pascal: ‘Wij willen een social enterprise zijn. De wereld een stukje beter maken gaat bij ons voor winst maken.’ Naast milieuoverwegingen is het sociale karakter van SnappCar een reden voor het succes. ‘Mensen vinden het veel leuker om van iemand persoonlijk een auto te huren in plaats van bij een verhuurbedrijf. Je onderhoudt je contacten in de buurt en hebt een auto praktisch voor de deur.’ Als laatste succesfactor noemt Pascal de lagere kosten. ‘Zowel huurder als verhuurder besparen. Als huurder huur je goedkoop een auto, als verhuurder verdien je een deel van je maandelijkse vaste lasten terug.’

Delen in het succes
In 2013 is SnappCar in Duitsland gelanceerd, en nu is de tijd rijp om het succes een vervolg te geven elders in Europa. De zoektocht naar investeerders die het Europese avontuur willen ondersteunen, is gestart. En deze week is een crowdfundingcampagne van start gegaan waarmee je mede-eigenaar van SnappCar kunt worden. Pascal: ‘We willen Europa in, samen met onze community. Ze kunnen delen in het succes door medeaandeelhouder te worden op , een platform voor voornamelijk duurzame initiatieven.

Gewend aan delen
De deeleconomie krijgt voet aan de grond in Nederland. Spullen delen wordt steeds normaler, en mensen blijven enthousiast om aan allerlei initiatieven mee doen. Pascal: ‘Wij zijn ervan overtuigd dat we in een nieuwe economie zijn beland. Het zou zo maar kunnen dat we over tien jaar terugkijken, en het gek vinden dat we dit niet eerder hebben gedaan. Een beetje vergelijkbaar met Marktplaats: toen dat er net was, voelde het onwennig voor veel gebruikers. Wij verwachten dat mensen over een paar jaar net zo gewend zijn geraakt aan je auto delen via SnappCar.’

Meer informatie
In 2012 schreef ik op Molblog over SnappCar, dat toen een Blauwe Tulp head gewonnen op de AIA12. Je kunt het blog teruglezen. En o – Pascal tipte mij dat SnappCar op zoek is naar ontwikkelaars en marketeers, geïnteresseerden kunnen contact opnemen via .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in