Overslaan en naar de inhoud gaan

Brechtje de Leij (Nu.nl): 'Delen met een knipoog'

Het grootste nieuwsmerk van Nederland wil op elk scherm aanwezig zijn, en het liefst als eerste. Vanaf eind vorige maand is Nu.nl te volgen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De opkomst van mobiel heeft het leesgedrag van de nieuwsconsument ingrijpend veranderd. Tweederde van de pageviews op Nu.nl komt inmiddels van mobiel. Of de smartwacht en Google Glass een even ingrijpend effect gaan hebben, zal moeten blijken. Maar de eerste Nederlandse nieuws-app voor de smartwatch is live. En ondertussen zijn ze ook druk aan het bouwen voor Google Glass. Tijdens de zogeheten Glass Day op 9 januari werden drie ideeën tot concept uitgewerkt. De bedoeling is om nog dit jaar ten minste twee van die concepten uit te brengen, verteld Brechtje de Leij, die als hoofd product development verantwoordelijk is voor innovaties in het nieuwscluster van Sanoma.

related partner content for mobile comes here

Essentieel is dat Glass niet simpelweg het zoveelste scherm is dat mensen kunnen gebruiken. Zo ligt het niet voor de hand dat iemand er hele artikelen op wil lezen. Al kan Brechtje de Leij zich wel iets voorstellen bij het bekijken van foto’s. ‘Daarnaast hebben we met nu.nl echter diensten waarop mensen zich abonneren, en waarvoor we eventueel notificaties uitsturen, zoals breaking news, door de consument gevolgde nieuwstags, of voetbal.’ Die notificatiesgaan er zeer waarschijnlijk wel komen, verwacht De Leij. ‘Zodra er iets belangrijks gebeurt dat aansluit bij je interesse, krijg je een pushberichtje. Het leven van de nieuwsconsument wordt een stuk rustiger omdat je niet telkens je smart uit je zak hoeft te halen. Je hoeft het nieuws niet uit zoeken; het nieuws komt naar je toe.’ Om de eigenschappen van Glass te kunnen benutten zullen publishers op een andere maanier naar content moeten leren kijken. ‘Glass weet bijvoorbeeld hoe lang de drager van de bril ergens naar kijkt. Wellicht is dat iets waar publishers iets mee kunnen.’ oppert De Leij. Belangrijkste toepassing van Glass zal echter niet zozeer de verspreiding van nieuws zijn, al wel het produceren en delen van content. ‘Met Glass wordt dat heel gemakkelijk’. Zegt de Leij. ‘Met een eenvoudige knipoog maak je al een foto die je gelijk kunt delen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in