Overslaan en naar de inhoud gaan

Shell is triple A-status kwijt

De merkwaarde van Shell is teruggelopen ten opzichte van 2013.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit de Brand Finance Global 500, een van merken op merkwaarde, blijkt dat het enige Nederlandse merk in de top 20 - Shell - in merkwaarde daalt. In 2013 bedroeg de merkwaarde nog 30 miljard, nu berekent Brand Finance de merkwaarde van Shell op 29 miljard. Dat heeft ook gevolgen voor de Brand Rating die Brand Finance aan merken geeft. Shell gaat terug van een AAA- rating naar een AA+ rating. Shell en Coca-Cola zijn de enige merken in de top 20 die in merkwaarde dalen.

related partner content for mobile comes here

De Brand Finance Global 500 kent in 2014 exact dezelfde top 4 als in 2013: Apple op 1, dan Samsung, Google en Microsoft. De merkwaarde van Apple zou volgens de rekenkamer van Brand Finance 105 miljard dollar bedragen. In 2013 was dat 87 miljard, een gigantische stijging: plus 20 procent. Maar Samsung stijgt procentueel nog harder. Het gaat van 59 naar 79 miljard dollar. Dat is 34 procent meer.

Ook de nummer 3 en 4 stijgen fors. Google van 52 naar 69 miljard dollar en Microsoft van 46 naar 63 miljard dollar.

De Amerikaanse telecomgigant Verizon is de snelste stijger in de top 20, het gaat van de tiende naar de vijfde plaats omdat het in merkwaarde stijgt van 23 naar 53 miljard (+74 procent).

De top 20:

Rank 2014/2013/Brand/Value 2014 (USD x miljard)/Rating 2014
1             1             Apple        104.68              AAA
2             2             Samsung                    78.75              AAA
3             3             Google        68.62              AAA+
4             4             Microsoft                   62.78              AAA
5             10           Verizon                       53.47              AAA-
6             7             General Electric                      52.53              AA+
7             11           AT&T            45.41              AA
8             8             Amazon                      45.15              AAA-
9             5             Walmart                     44.78              AA+
10           6             IBM              41.51              AA+
11           15           Toyota         34.90              AAA-
12           9             Coca Cola                   33.72              AAA+
13           20           China Mobile            31.84              AA+
14           n/a         T-Mobile                    30.61              AA
15           14           Wells Fargo               30.24              AAA-
16           13           Vodafone                  29.61              AAA-
17           21           BMW           28.96              AAA
18           12           Shell             28.57              AA+
19           17           Volkswagen              27.06              AAA
20           22           HSBC     26.87              AAA

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in