Overslaan en naar de inhoud gaan

Design als business accelerator (deel2)

Als je de laatste exemplaren van het Tijdschrift voor Marketing er bij pakt dan kom je opmerkelijke uitspraken over design tegen. Laat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘De versnippering van het Nederlandse designbureau-landschap en een continue neerwaartse druk op de prijs van design, heeft tot gevolg dat de nadruk bij veel bureau’s is komen te liggen op craftsmanship en uitvoering en minder op de strategische branding functie. De commoditisering van design, als het ware.’

related partner content for mobile comes here

‘De bewaking van de merkidentiteit en de verschijningsvorm van het merk, is beter af bij een persoon die dit vakgebied beheerst. Dan moet het alleen wel iemand zijn die zich onafhankelijk kan opstellen tegenover marketingmanagers, salesmanagers en communicatiemanagers.’

‘Goed design is net zoiets als het hebben van een hit. Je mag er vanuit gaan dat er bij het schrijven en componeren veel aandacht aan besteed is. En toch is er iets onmeetbaars wat het doet beklijven. Noem het chemie of zelfs magie. Magie die meestal het resultaat is van een intensieve samenwerking tussen vakkundige mensen die op de zelfde golflengte zitten. Zonder dat er angst is, maar die wel complementair zijn aan elkaar.’

‘Met een zekere regelmaat wordt mij de vraag gesteld wat de waarde is van design. Ik hoop dan dat iemand wil weten wat design voor hem of haar kan doen. Maar helaas gaat het meestal over de kosten van design. En dan het liefst gekwantificeerd per vierkante centimeter.’

‘Vanwege politieke redenen kan er net zo makkelijk een overkill aan aandacht voor design zijn. Denk aan gevallen waarin alle mogelijke stakeholders zonodig involved moeten zijn. Dat werkt nogal verstikkend. Het geeft aan dat de mate van aandacht nogal bepalend kan zijn voor het eventueel te behalen succes.’

Rond bovenstaande thema’s houdt het Tijdschrift voor Marketing het congres, samen met VBAT, dBOD en Millford. Van die laatste partij stelde ik (foto boven) nog wat vragen.

1.Waarom moeten designers en marketeers naar dit event?

‘Achter je bureau wordt je niet wijzer. Leer uit eerste hand van de successen en mislukkingen van topmerken en top design managers.’

2.Wat vind jij de belangrijkste trend/ontwikkeling in design?

‘Design gaat steeds nadrukkelijker een bepalende rol spelen in business -en maatschappelijke ontwikkelingen.’

3.Wat is jouw indruk hoe belangrijk marketeers design vinden?

‘Marketeers snappen de rol van design, maar hebben in het algemeen moeite met het maken van de juiste keuzes welke bepalend zijn voor de effectiviteit van design.’

4. 4. Wie is jouw designheld?

‘Apple.’

5.Wat brengt 2011 op designgebied?

‘Identiteit wordt een steeds belangrijker instrument voor mens, product en organisatie. Vormgeving zal meer dan ooit op inhoud en betekenis beoordeeld worden.’

‘Bezoekers van Marketing&DesignHelden kunnen gratis naar Creatie op Locatie, dat op dezelfde plek wordt gehouden in de middag van 25 november. Voor meer informatie en aanmelden:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in