Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe strategie MySpace

MySpace, ooit ’s werelds meest vooraanstaande sociale netwerk, dat echter geen voet aan de grond kreeg in Nederland, heeft een nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

, ooit ’s werelds meest vooraanstaande sociale netwerk, dat echter geen voet aan de grond kreeg in Nederland, heeft een nieuwe strategie geformuleerd. Een tijdje geleden verloor MySpace in rap tempo haar users aan Facebook, die in technisch opzicht een veel beter en cleaner platform had neergezet.

related partner content for mobile comes here

MySpace’s nieuwe strategie
MySpace verandert drastisch van koers. De veranderingen zijn grofweg onder te verdelen in design en strategie. Ik ga niet eens proberen om alle veranderingen hier op te sommen, het zijn er echt veel. Het interessantst is om te kijken naar de strategieverandering. Maar eerst kort een paar veranderingen in de look en feel van het platform:

Design
MySpace stond al tijden te boek als een mega chaotisch platform met profielpagina’s die niet om aan te zien waren. Dit wordt radicaal aangepakt. MySpace gaat terug van 152 naar slechts 7 templates en de 81 knopstijlen worden teruggebracht naar 2. Meer rust dus op de profielen. Bovendien komt er een totaal nieuwe homepage en zelfs het logo van MySpace is onder handen genomen.

Nieuwe focus
MySpace is gericht op 13-35 jarigen, generatie Y dus. De mission statement van MySpace was ‘a place for friends’ en wil nu ‘de grootste entertainment bestemming die sociaal wordt gevoed door de passies van fans’ worden.

Nieuwe gebruikersrol
Bij de introductie van de nieuwe MySpace wordt er ook een nieuwe gebruikersrol geïntroduceerd; the curator. Dit zijn gebruikers die expertise bezitten over een bepaalde sociale trend of entertainmentonderwerp. Wanneer je als gebruiker ook een grote schare volgers hebt, kom je in aanmerking om curator te worden. De curator heeft extra functionaliteiten tot zijn of haar beschikking om de ontdekking van content te faciliteren, voorop te lopen bij een specifieke subcultuur en fans te leiden. MySpace gelooft dat de betrokkenheid met het platform omhooggaat wanneer een user zich verbind met een curator.

Kortom
Het gaat er in de nieuwe strategie van MySpace dus om het voor de users mogelijk te maken, zo snel mogelijk, nieuwe en interessante entertainment te ontdekken door middel van topic pages (speciale pagina’s rondom onderwerpen), recommendations en de newsfeed (discovery). De curators hebben de taak om de door hen ontdekte content te verspreiden en te verzamelen via entertainment hubs (collection). Het in contact brengen van curators, fans en de entertainment is de derde pijler (connection). Creation, de laatste pijler, is wat de users al doen, namelijk een profiel maken/pimpen.

Op tijd?
Het is te hopen voor MySpace dat deze veranderingen op tijd worden doorgezet. Wat denken jullie? Zal MySpace er over 2 jaar nog zijn?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in