Nieuwe strategie MySpace


MySpace, ooit ’s werelds meest vooraanstaande sociale netwerk, dat echter geen voet aan de grond kreeg in Nederland, heeft een nieuwe strategie geformuleerd. Een tijdje geleden verloor MySpace in rap tempo haar users aan Facebook, die in technisch opzicht een veel beter en cleaner platform had neergezet.
MySpace’s nieuwe strategie
MySpace verandert drastisch van koers. De veranderingen zijn grofweg onder te verdelen in design en strategie. Ik ga niet eens proberen om alle veranderingen hier op te sommen, het zijn er echt veel. Het interessantst is om te kijken naar de strategieverandering. Maar eerst kort een paar veranderingen in de look en feel van het platform:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Design
MySpace stond al tijden te boek als een mega chaotisch platform met profielpagina’s die niet om aan te zien waren. Dit wordt radicaal aangepakt. MySpace gaat terug van 152 naar slechts 7 templates en de 81 knopstijlen worden teruggebracht naar 2. Meer rust dus op de profielen. Bovendien komt er een totaal nieuwe homepage en zelfs het logo van MySpace is onder handen genomen.
Nieuwe focus
MySpace is gericht op 13-35 jarigen, generatie Y dus. De mission statement van MySpace was ‘a place for friends’ en wil nu ‘de grootste entertainment bestemming die sociaal wordt gevoed door de passies van fans’ worden.
Nieuwe gebruikersrol
Bij de introductie van de nieuwe MySpace wordt er ook een nieuwe gebruikersrol geïntroduceerd; the curator. Dit zijn gebruikers die expertise bezitten over een bepaalde sociale trend of entertainmentonderwerp. Wanneer je als gebruiker ook een grote schare volgers hebt, kom je in aanmerking om curator te worden. De curator heeft extra functionaliteiten tot zijn of haar beschikking om de ontdekking van content te faciliteren, voorop te lopen bij een specifieke subcultuur en fans te leiden. MySpace gelooft dat de betrokkenheid met het platform omhooggaat wanneer een user zich verbind met een curator.
Kortom
Het gaat er in de nieuwe strategie van MySpace dus om het voor de users mogelijk te maken, zo snel mogelijk, nieuwe en interessante entertainment te ontdekken door middel van topic pages (speciale pagina’s rondom onderwerpen), recommendations en de newsfeed (discovery). De curators hebben de taak om de door hen ontdekte content te verspreiden en te verzamelen via entertainment hubs (collection). Het in contact brengen van curators, fans en de entertainment is de derde pijler (connection). Creation, de laatste pijler, is wat de users al doen, namelijk een profiel maken/pimpen.
Op tijd?
Het is te hopen voor MySpace dat deze veranderingen op tijd worden doorgezet. Wat denken jullie? Zal MySpace er over 2 jaar nog zijn?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid