Overslaan en naar de inhoud gaan

Zorgmarketeers zijn optimistisch

De zorgindustrie blijkt resistenter tegen de crisis dan andere industrieën. Daarnaast zijn marketeers in de zorg optimistischer over de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

The House of Marketing ondervroeg voor de derde keer op rij Belgische zorgmarketeers en presenteerde de resultaten op het jaarlijkse Health Care Marketing Congress, dat 7 oktober jongsleden in Brussel werd gehouden.

related partner content for mobile comes here

Tegenwoordig moet de zorgmarketeer rekening houden met verschillende externe stakeholders. Het belang van sommige stijgt nog: de specialist, de apotheker, het ziekenhuis maar zéker niet te vergeten de alsmaar bewuster wordende patiënt.

De marketeer is er zich volgens de onderzoekers van bewust dat bouwen aan een sterk merk, het verhogen van de merktrouw, het zoeken naar productdifferentiatie en het optimaliseren van de sales processen en de prijspolitiek, de belangrijkste marketinguitdagingen zijn om de dreigende groei van de generieke producten en de alsmaar kleiner wordende marges te doen counteren.

Kortom: meer dan ooit zullen creativiteit en flexibiliteit vereist zijn om aan àlle stakeholders het beste product te kunnen bieden.

Goed nieuws is dat de Health Care industrie resistenter tegen de crisis blijkt te zijn dan andere industrieën, èn optimistischer naar de toekomst kijkt.

Daarnaast lijkt het vertrouwen in tegenstelling tot 2009 hersteld te zijn. De Marketing Confidence Index (MCI)- berekend vanuit de verwachtingen op vlak van marketingbudget, teamleden en projecten - is betrekkelijk hoger dan vorig jaar, aldus de onderzoekers.

Ook liggen de werkelijke marketingbudgetten in 2010 hoger dan men verwachtte in 2009.

Voor 2011 voorspellen de marketeers over een hoger marketingbudget te kunnen beschikken, al zal dit budget anders moeten worden ingezet door gebruik te maken van (kost) efficiëntere communicatie- en promotiemiddelen (zoals online marketing en DM).

De zorgmarketeer rest echter nog een belangrijke interne uitdaging: meer invloed bewerkstelligen op het vlak van de strategische besluitvorming èn ten aanzien van sales.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in