Zorgmarketeers zijn optimistisch


The House of Marketing ondervroeg voor de derde keer op rij Belgische zorgmarketeers en presenteerde de resultaten op het jaarlijkse Health Care Marketing Congress, dat 7 oktober jongsleden in Brussel werd gehouden.
Tegenwoordig moet de zorgmarketeer rekening houden met verschillende externe stakeholders. Het belang van sommige stijgt nog: de specialist, de apotheker, het ziekenhuis maar zéker niet te vergeten de alsmaar bewuster wordende patiënt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe marketeer is er zich volgens de onderzoekers van bewust dat bouwen aan een sterk merk, het verhogen van de merktrouw, het zoeken naar productdifferentiatie en het optimaliseren van de sales processen en de prijspolitiek, de belangrijkste marketinguitdagingen zijn om de dreigende groei van de generieke producten en de alsmaar kleiner wordende marges te doen counteren.
Kortom: meer dan ooit zullen creativiteit en flexibiliteit vereist zijn om aan àlle stakeholders het beste product te kunnen bieden.
Goed nieuws is dat de Health Care industrie resistenter tegen de crisis blijkt te zijn dan andere industrieën, èn optimistischer naar de toekomst kijkt.
Daarnaast lijkt het vertrouwen in tegenstelling tot 2009 hersteld te zijn. De Marketing Confidence Index (MCI)- berekend vanuit de verwachtingen op vlak van marketingbudget, teamleden en projecten - is betrekkelijk hoger dan vorig jaar, aldus de onderzoekers.
Ook liggen de werkelijke marketingbudgetten in 2010 hoger dan men verwachtte in 2009.
Voor 2011 voorspellen de marketeers over een hoger marketingbudget te kunnen beschikken, al zal dit budget anders moeten worden ingezet door gebruik te maken van (kost) efficiëntere communicatie- en promotiemiddelen (zoals online marketing en DM).
De zorgmarketeer rest echter nog een belangrijke interne uitdaging: meer invloed bewerkstelligen op het vlak van de strategische besluitvorming èn ten aanzien van sales.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid