Overslaan en naar de inhoud gaan

‘De Pers heeft 17 duizend abonnees nodig’

De Pers wil een doorstart maken. Twee specialisten schatten de kansen in.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Donderdag 15 maart werd bekend dat Dagblad De Pers verder probeert te gaan als digitale krant en onder een andere naam. Medewerkers van de gratis krant bekijken komende week of dit plan haalbaar is. Hoofdredacteur Jan Jaap Heij zegt zelfs bereid te zijn om zijn eigen ontslagvergoeding in het nieuwe dagblad te steken. Wat zijn de kansen op een succesvolle doorstart?

related partner content for mobile comes here

Een potentiële succesfactor voor het welslagen van een doorstart van De Pers, ligt in het feit dat er al is gemaakt. Dat zegt , lector massamedia aan de Hogeschool Utrecht. Bakker: ‘De app is ontwikkeld met hulp van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Fikse productiekosten kunnen daarmee vermeden worden.’ Het afsluiten van abonnementen kan volgens Bakker dan buiten Apple om, hoewel dat voor losse nummers niet het geval is. Bakker rekent snel voor: ‘Tien mensen kosten samen 700 duizend euro. Met nog eens 300 duizend euro voor huisvesting en apparatuur kom je op 1 miljoen.’

Trouwe lezers van De Pers doen op een poging om 50 duizend potentiële lezers bij elkaar te krijgen. Hen wordt onder andere de vraag gesteld of men bereid is om 60 euro per jaar te betalen voor een digitaal abonnement. Op basis daarvan concludeert Bakker: ‘Met 17 duizend abonnementen zit je dus in de buurt.’

Maar Paul Disco, docent media, informatie en communicatie bij Hogeschool van Amsterdam, schat de kans voor een site met betaald nieuws niet hoog in. Disco: ‘Dat is nauwelijks te doen met publieksinformatie. Ik geloof meer in een gecombineerde opzet van print, mobiele site en spin-offs.’ Disco stelt dat print uit de gratie lijkt te zijn, maar dat je voor cash flow voorlopig toch nog even daar moet zijn. De rekensom van Disco ziet er zo uit: ‘Als je loslaat dat je per se 20 procent rendement wil halen, zou je best je positie kunnen versterken door te investeren in een ruimer aanbod. Een betaald weekblad met ondersteunende site en enkele spin-offs kun je wel gezond krijgen bij een jaaromzet van 2 miljoen. Denk dan aan vanaf 14.000 abonnees, 2.000 losse nummer kopers en circa 4 á 5 ton advertentie-inkomsten.’ Even aankloppen bij het Stimuleringsfonds voor de Pers voor een subsidie zou volgens hem ook soelaas kunnen bieden. Voorwaarde is wel dat de formule niet ingrijpend gewijzigd zou moeten worden.

Naam
Zowel Bakker als Disco denken dat een doorstart onder de naam De Pers de voorkeur heeft boven een nieuwe naam. ‘Waarom zou je onder een andere naam verder willen?’ vraagt Bakker zich af, ‘Wil Boekhoorn die naam houden, hij was toch zo betrokken bij de krant?’ Disco stelt dat het lanceren van een nieuwe naam een een extra marketinginspanning vergt. Disco: ‘Mensen moeten toch weten dat je bestaat, onderschat dat niet.’ Ook hij vindt dat Boekhoorn de merknaam en de uitgavenrechten zou moeten overdragen. Disco: ‘Ik zou ook aan Marcel Boekhoorn vragen of hij nou echt heeft toegelegd, en hoe hij dat dan berekent.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in