Campina, Rabobank en CZ met zesjes hoogste mvo rapportcijfers


De Maatschappelijk Imago Monitor van SE Consultancy en Motivaction brengt jaarlijks het belang van het maatschappelijk gedrag van bedrijven onder het Nederlands publiek in kaart. Dat belang blijft groot: 81% van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. Opvallend volgens de onderzoekers is dat vergeleken met vorig jaar nu meer aandacht van het bedrijfsleven wordt gevraagd voor sociaal-economische onderwerpen: welvaart (van 50% in 2011 naar 55% nu), armoedebestrijding (van 38% naar 45%), het bestrijden van hebzucht (van 30% naar 34%), en aandacht voor achterstandsgroepen (van 30% naar 33%). Dit zijn ook de gebieden waarop Nederlanders het vaakst vinden dat bedrijven hun maatschappelijke rol onvoldoende waarmaken: zij roepen bedrijven op de welvaart beter te verdelen.
Uit de top 30 grootste bedrijven van Nederland vindt men Campina (rapportcijfer 6,4) het meest maatschappelijk, gevolg door Rabobank (6,2) en zorgverzekeraar CZ (6,0). Van de onderzochte maatschappelijke programma’s scoort het Ronald McDonald Kinderfonds het sterkst: dit is het bekendste, meest aansprekende en meest gewaardeerde maatschappelijke programma.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet gemiddelde rapportcijfer dat Nederlanders geven aan de 30 grootste Nederlandse bedrijven voor hun prestaties op het gebied van mens, maatschappij en milieu, blijft dit jaar steken op een 5,5. Het publiek heeft dus nog steeds weinig waardering voor het maatschappelijk gedrag van de grote bedrijven, concluderen de onderzoekers.
Behalve dat bedrijven hun bedrijfsvoering goed, schoon en eerlijk organiseren, vinden Nederlanders het in toenemende mate belangrijk dat bedrijven ook actief iets teruggeven aan de samenleving. 56% van alle Nederlanders wil dat bedrijven goede doelen en maatschappelijke organisaties ondersteunen met inzet van geld, mensen of hun producten en diensten. Dit was in 2011 nog 52%.
De eerste meting van de Maatschappelijk Imago Monitor vond plaats in december 2009 onder ruim 1.500 respondenten. De tweede meting vond plaats in januari 2011 onder ruim 2.000 respondenten. De derde meting vond plaats in februari 2012 onder 2.640 respondenten. Het onderzoek is uitgevoerd binnen het online StemPunt-panel van Motivaction onder een representatieve steekproef van Nederlanders tussen 18 en 70 jaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid