Overslaan en naar de inhoud gaan

Bloemistenpanel helpt branche aan insights

Bloemisten vinden chrysanten ouderwets, maar consumenten vinden de bloem juist iets nostalgisch hebben. En snijhyacinten worden door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Productschap Tuinbouw wilde meer inzicht in de markt- en productontwikkelingen in de sierteeltsectorsector, en zette daarom - samen met MWM2 – een op. Jaarlijks (en drie jaar lang) worden ca. zes onderzoeken uitgevoerd over algemene onderwerpen, maar ook rondom speciale gelegenheden, waaronder Valentijnsdag en moederdag.

related partner content for mobile comes here

Daarnaast worden er producttesten uitgevoerd, waarbij de mening van de bloemist ten opzichte van een bloem of kamerplant vergeleken wordt met die van de consument. De vergelijkingen leveren interessante insights op: zo vinden bloemisten de chrysant een ouderwetse bloem, maar geven consumenten juist aan het een fijne bloem te vinden, die iets nostalgisch, warms en vrolijks uitstraalt. En de snijhyacint wordt door bloemisten een natuurlijke en vrolijke bloem gevonden, terwijl de consument de snijhyacint niet zozeer natuurlijk, maar wel elegant, chic en vrolijk vindt.

‘Door de vergelijking wordt duidelijk waar precies het gat tussen aanbieder en koper ligt, en hoe marketingcampagnes hierop kunnen inspelen’, aldus Ingrid Nieuwenhuizen, marktonderzoeker bij MWM2.

Frederieke Vermeer, marktonderzoeker bij het Productschap Tuinbouw: ‘De consument kijkt veel algemener naar bloemen, de detaillist kijkt er meer als specialist naar. Dit soort resultaten helpen de bloemenbranche om de marketing naar consumenten toe meer te finetunen. Maar ook kwekers en telers zijn geholpen met dit soort informatie, onder andere bij het kweken van kleuren en varianten. We zijn dus op verschillende niveaus bezig, met verschillende gebruikers.’

Vermeer: ‘Het specialistisch kanaal heeft een unique sellingpoint: bloemen zijn hier vaker een cadeau. Het kanaal zal zich echter nog meer moeten gaan onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de supermarkt, waar je ook steeds meer bloemen kunt kopen. Bloemisten moeten het steeds meer hebben van hun kennis, kunde en creativiteit.’

'Behalve bloemisten en consumenten in Nederland heeft MWM2 ook dedicated panels opgericht in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Per land worden circa 400 bloemisten en 300 consumenten maandelijks ondervraagd, met behulp van online enquetes. MWM2 heeft ook soortgelijke panels opgezet voor UPC, Wegener en de Nierstichting.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Ron

Als binnen 10 minuten 4 emailberichten krijgt met een onbekend afzender-adres dan lijkt dat op spam... alles maar verwijdert....

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in