Bloemistenpanel helpt branche aan insights
Productschap Tuinbouw wilde meer inzicht in de markt- en productontwikkelingen in de sierteeltsectorsector, en zette daarom - samen met MWM2 – een bloemistenpanel op. Jaarlijks (en drie jaar lang) worden ca. zes onderzoeken uitgevoerd over algemene onderwerpen, maar ook rondom speciale gelegenheden, waaronder Valentijnsdag en moederdag.
Daarnaast worden er producttesten uitgevoerd, waarbij de mening van de bloemist ten opzichte van een bloem of kamerplant vergeleken wordt met die van de consument. De vergelijkingen leveren interessante insights op: zo vinden bloemisten de chrysant een ouderwetse bloem, maar geven consumenten juist aan het een fijne bloem te vinden, die iets nostalgisch, warms en vrolijks uitstraalt. En de snijhyacint wordt door bloemisten een natuurlijke en vrolijke bloem gevonden, terwijl de consument de snijhyacint niet zozeer natuurlijk, maar wel elegant, chic en vrolijk vindt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu‘Door de vergelijking wordt duidelijk waar precies het gat tussen aanbieder en koper ligt, en hoe marketingcampagnes hierop kunnen inspelen’, aldus Ingrid Nieuwenhuizen, marktonderzoeker bij MWM2.
Frederieke Vermeer, marktonderzoeker bij het Productschap Tuinbouw: ‘De consument kijkt veel algemener naar bloemen, de detaillist kijkt er meer als specialist naar. Dit soort resultaten helpen de bloemenbranche om de marketing naar consumenten toe meer te finetunen. Maar ook kwekers en telers zijn geholpen met dit soort informatie, onder andere bij het kweken van kleuren en varianten. We zijn dus op verschillende niveaus bezig, met verschillende gebruikers.’
Vermeer: ‘Het specialistisch kanaal heeft een unique sellingpoint: bloemen zijn hier vaker een cadeau. Het kanaal zal zich echter nog meer moeten gaan onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de supermarkt, waar je ook steeds meer bloemen kunt kopen. Bloemisten moeten het steeds meer hebben van hun kennis, kunde en creativiteit.’
'Behalve bloemisten en consumenten in Nederland heeft MWM2 ook dedicated panels opgericht in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland. Per land worden circa 400 bloemisten en 300 consumenten maandelijks ondervraagd, met behulp van online enquetes. MWM2 heeft ook soortgelijke panels opgezet voor UPC, Wegener en de Nierstichting.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidAls binnen 10 minuten 4 emailberichten krijgt met een onbekend afzender-adres dan lijkt dat op spam... alles maar verwijdert....