Overslaan en naar de inhoud gaan

Bankensites en de kunst van het weglaten

Hoe staat het met de websites van Nederlandse banken? Hoe worden die door bezoekers ervaren? Bieden ze wat bezoekers ervan verwachten? Hoe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om een goed beeld te krijgen van hoe deze sites in gebruikssituaties worden ervaren, werd begin dit jaar aan 600 internetgebruikers gevraagd om op de site van één van deze banken uit te zoeken hoeveel men maximaal zou kunnen lenen. Voor, tijdens en na afloop van deze opdracht beantwoordden de deelnemers vragen en gaven zij commentaar. Ondertussen werd ook hun klikgedrag vastgelegd.

related partner content for mobile comes here

Eén op de vijf zou een lening online willen afsluiten. Echter, slechts 38 procent verwacht dat dit ook daadwerkelijk kan via de website van een bank. Terwijl dit, met uitzondering van ING, op alle onderzochte banken sites mogelijk is. De bankiers hebben hierover dus nog de nodige communicatie te verrichten. De meerderheid (73 procent) verwacht via de site te kunnen achterhalen welk bedrag men maximaal zou kunnen lenen. Toch slaagde 22 procent niet in deze opdracht. Nog eens 19 procent was er niet zeker van het juiste resultaat te hebben gevonden. Fortis komt op dit punt als beste uit de bus.

Toch was men op de site van de Rabobank het snelst klaar in gemiddeld 3,5 minuut. Daar werd de opdracht dan ook het makkelijkst gevonden (86 procent). Het minst makkelijk vond men het bij SNS; toch gaf ook hier nog altijd 62 procent als oordeel ‘makkelijk’ of ‘zeer makkelijk’.
De Rabobank biedt het grootste gebruiksgemak. 80 Procent geeft aan hier makkelijk de weg te vinden. De rubrieken zijn duidelijk en overzichtelijk ingedeeld. Het snelmenu is door het kleurgebruik niet te verwarren met de hoofdnavigatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in