Overslaan en naar de inhoud gaan

Kleur kan nooit zomaar alleen merkteken zijn

Alleen een kleur kan nooit een merkteken zijn. Internationale merkenbureaus mogen bedrijven verplichten de kleur die ze aan hun merk willen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt het Europese Hof van Justitie in een advies aan de Hoge Raad der Nederlanden in een zaak die is aangespannen door gsm-operator Libertel. De mobiele telefonieaanbieder mocht van het Benelux-merkenbureau (BMB) de kleur oranje niet zomaar als enige merkteken voeren. Het
bedrijf ging daartegen in beroep. Uiteindelijk kwam de zaak terecht bij de Hoge Raad, die het Europese hof om een advies vroeg. Libertel is inmiddels in zijn geheel overgenomen door Vodafone.

related partner content for mobile comes here

Volgens de Europese rechter mogen merkenbureaus een extra toetsing doen om te zien of een kleur als enige merkteken voldoende ‘onderscheidend vermogen' heeft. Het publiek zou dus het oranje van Libertel moeten herkennen als 'typisch Libertel-oranje'. Ook mag de ‘beschikbaarheid van kleuren niet ongerechtvaardigd worden beperkt voor de andere marktdeelnemers die waren of diensten aanbieden', aldus het advies van het hof in Luxemburg (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in