Internetexploitanten lanceren Stichting Internet Reclame (SIR)


Op dit moment zijn online standaarden nog nauwelijks aanwezig waardoor mediaplanners en adverteerders onvoldoende betrouwbare kwantitatieve en kwalitatieve bereikscijfers tot hun beschikking hebben en dus niet voldoende in staat zijn een weloverwogen keuze voor online te maken. Veel Nederlandse Internetexploitanten zien het gebrek aan standaarden en transparantie voor mediaplanners en adverteerders als de oorzaak van de discrepantie tussen enerzijds het percentage mediaconsumptie dat plaatsvindt op internet (8-15 procent), en anderzijds het percentage van de totale mediabestedingen dat naar internet gaat (1 procent). SIR heeft zich daarom ten doel gesteld meer inzicht in de hoeveelheid mensen in Nederland die zich op een bepaald moment op internet bevinden te krijgen en in de aard van hun internetgebruik en hun socio-demografische gegevens.
Rob Molenaar, sales manager MSN Nederland: ‘Op dit moment is er nog geen uniforme bereikstandaard in de markt, wat integrale mediaplanning voor bureaus en adverteerders heel lastig maakt. Het continue onderzoek dat SIR initieert vult deze lacune. Het maakt het mogelijk het bestedingsaandeel van online advertising meer in lijn te brengen met de hoeveelheid tijd die mensen online besteden’.
SIR brengt de gegevens over internetgebruik in Nederland gedetailleerd in kaart door het initiëren van continu online bereiksonderzoek. Dit onderzoek levert zeer specifieke doelgroepinformatie op, vergelijkbaar met de informatie die veel traditionele offline mediabureaus al langer in staat zijn te geven. De resultaten uit dit onderzoek moeten leiden tot de totstandkoming van uniforme standaarden en tot de verhoging van de transparantie van de markt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het onderzoek is 'single source'. Dit betekent dat binnen één enkel onderzoek wordt gekeken naar zowel kwantitatieve (aantallen unieke bezoekers, pageviews en dergelijke) als kwalitatieve (profielen van de bezoekers) bereikscijfers voor de Nederlandse online markt. Dit aspect verhoogt de betrouwbaarheid nog verder. Het geheel wordt gefinancierd door de 8 initiatiefnemers van SIR en start in het derde kwartaal van 2003. De eerste resultaten worden eind dit jaar verwacht. De resultaten van het onderzoek worden daarna middels planningstools beschikbaar gesteld aan planners en adverteerders. Het is nog onbekend welk onderzoeksbureau het onderzoek mag uitvoeren. Om dit te bepalen besteedt SIR de opzet en uitvoering van het onderzoek deze maand nog aan.
In SIR participeren op dit moment Adlink, ilse media, IP iMedia, Lycos, MSN
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid