Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoofdredacties moeten mediahypes tegengaan

Hoofdredacties moeten het publiek beschermen tegen mediahypes. Dat zei Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes afgelopen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Broertjes verwijst naar een onderzoek naar de rol van de media bij de verkiezingen van mei 2002. Daaruit blijkt dat journalisten wel verantwoording willen afleggen over de vorm van hunnieuws, maar zich niet verantwoordelijk voelen voor de eindregie.
Zo kunnen hypes ontstaan en daar moeten, vindt Broertjes, hoofdredacties iets tegen doen.
“Wij hebben tenslotte meer overzicht vanuit onze algemene journalistieke en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Hypes zijn geen nieuw verschijnsel, maar de frequentie ervan is de laatste jaren veel hoger. Er gaat geen avond voorbij of journalisten geven hun mening in de ontelbare hoeveelheid babbelprogramma's op radio of televisie. Nogal wat journalisten lijken meningen belangrijker te vinden dan feiten.'

related partner content for mobile comes here

Srebrenica-drama
Een jaar geleden deed de voorzitter naar aanleiding van het NIOD-rapport over het Srebrenica-drama een oproep aan media om meer te doen aan kritische zelfreflectie. Volgens hem sorteerde die oproep effect bij diverse media. Onlangs adviseerde de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling (RMO) in een rapport om media publiekelijk ter verantwoording te roepen via een media-instituut en een mediaombudsman.
Broertjes ziet daar niets in. 'Zelfregulering is vele malen effectiever dan openbaar aan de schandpaal te worden genageld. Dat ondermijnt ook het gezag van de 'waakhonden van de democratie'. De Raad gaat uit van de verkeerde veronderstelling dat de media in ons staatsbestel de rol van controleur hebben. Dat hebben we niet. Dat is de Tweede Kamer.'

Publieke omroepen
Ook in deze stipte Broertjes de oneerlijke concurrentie aan tussen de publieke omroepen en de commerciële dagbladen. Door de forse subsidie aan de omroepen raken volgens hem vooral de dagbladen in moeilijkheden en komt de pluriformiteit van de pers onder druk testaan.
'Voor alle duidelijkheid, dat is geen verwijt aan onze collega's bij de publieke omroepen. Zij voeren slechts de wet uit. Het zijn de politici in Den Haag die aan deze concurrentievervalsing een einde moeten maken. Met de recente benoeming van C. Vis (oud-topambtenaar en bestuurder van PCM Uitgevers) tot lid van de Raad van Bestuur van Publieke Omroep wordt hopelijk het paard van Troje in Hilversum geïntroduceerd.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in