Overslaan en naar de inhoud gaan

Verkoopprocessen bij 55 procent productiebedrijven inefficiënt

Meer dan de helft (55 procent) van de Europese producenten vindt de eigen verkoop- en orderprocessen inefficiënt. Bovendien zijn de kosten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek richtte zich op de uitdagingen in verkoop- en bestelprocessen van productiebedrijven en is uitgevoerd onder grote producenten met een omzet van minimaal 70 miljoen euro, zoals EMI Records, Juniper Networks, Honda Europe Power Equipment Sa en Kodak Polychrome Graphics GmbH.

related partner content for mobile comes here

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:
- 75 procent van de ondervraagde bedrijven produceert in hoge mate te configureren of lastig te specificeren producten. Gevolg daarvan is een complex verkoopproces met diverse verkoopstadia en veel medewerkers die zich bezighouden met het genereren en aanpassen van elk proposal. Elke aanpassing betekent vaak ook dat voorgestelde producten als onderdeel van de totaaloplossing opnieuw veranderen.
- Ruim de helft van de onderzochte bedrijven (55 procent) ondervindt problemen bij het foutloos genereren van offertes en proposals.
- 30 procent van de ondervraagde producenten heeft regelmatig te maken met foutieve orders die van de verkoopafdeling naar de productieafdeling gaan. 72 procent van de onderzoeksgroep geeft aan dat klanteisen constant veranderen, waardoor veel proposals een of meerdere malen moeten worden aangepast.
- 35 procent van de onderzochte bedrijven geeft aan dat 51 tot 75 procent van de inhoud van proposals moet worden aangepast of compleet herschreven.
Hoewel 69 procent van de producenten aangeeft tools te gebruiken voor de automatisering van productconfiguraties, dienstverlening en het samenstellen van proposals, heeft slechts 42 procent daarmee de nauwkeurigheid, kwaliteit en consistentie van proposals verbeterd. Een nog kleiner percentage (25 procent) heeft daadwerkelijk de kosten verlaagd. Wel zegt ruim de helft van de onderzochte productiebedrijven (53 procent) binnen een jaar tools te zullen evalueren die gebaseerd zijn op een systeem en voor de verbetering van verkoopprocessen zullen zorgen. Het gaat hierbij om tools voor de automatisering van processen op het gebied van configuratie, prijsstelling, doelgroepgerichte verkoop en het genereren van proposals.
Analistenbureau AMR Research onderschrijft de bevindingen van het onderzoek in een eigen onderzoek naar Lean Selling: 'Separating Fact from Fiction in Quote-to-Order'. Louis Columbus, analist bij AMR Research: "Een pijplijn gevuld met leads staat of valt met de capaciteit die een organisatie heeft om snel en nauwkeurig proposals te genereren. Het doen van offertes wordt steeds meer een belangrijke randvoorwaarde in de verkoopstrategie van bedrijven die producten leveren op basis van configure-to-order of engineer-to-order. Afstemming van offertes - voor een consequente prijsstelling, beschikbaarheid, keuzemogelijkheden en after-sales (inclusief garantie) - wordt essentieel voor bedrijven, vooral in de sectoren hightech en discrete productie.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in