Overslaan en naar de inhoud gaan

Dramatische afname fusies en overnames in reclame- en marketingbranche

De fusie- en overnamekoorts in de reclame- en marketingbranche van de jaren vóór 2000 is ten einde gekomen. In de periode 1999-2000 ging…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dit blijkt uit het tweejaarlijkse onderzoek van Ernst & Young ‘Mergers & Acquisitions trends in European Advertising and Marketing Services’.

related partner content for mobile comes here

In het jaar 2001 daalde het aantal transacties met 14procent ten opzichte van 2000. Maar het aantal transacties in de vier actiefste segmenten (traditionele advertentiemarkt, buitenreclame, online marketing en public relations) zakte in 2002 met 51procent nog veel verder weg. Er werden nog slechts 111 overnames en fusies gedaan. De teruggang wijt Frank van den Ende, voorzitter van de Technology, Communications en Entertainment (TCE) sector van Ernst & Young, voornamelijk aan de verzwakte economie en de slapte in de kapitaalmarkt. Als bijkomende oorzaak ziet hij de hoge mate van bereikte consolidatie in met name de advertentie- en buitenreclamemarkt.Ondanks de spectaculaire terugval bleef de gemiddelde overnameprijs in de periode tussen 1999 en 2002 min of meer stabiel. De gemiddelde waarde (‘monsterhuwelijken’ van boven de 100 miljoen euro buiten beschouwing gelaten) bedroeg 10 miljoen euro.

In de hausseperiode van 1999-2000 werden in de top van de markt zestien transacties gesloten van meer dan 100 miljoen euro – waaronder de overname van Young & Rubicam door WPP, Saatchi & Saatchi door Publicis en Snyder Communications door Havas. Met een gemiddelde waarde van 730 miljoen euro hebben deze zestien transacties de gemiddelde overnameprijs sterk opgevoerd. Maar in de twee volgende jaren nam het aantal grote fusies en overnames drastisch af tot niet meer dan twee in 2000 (de overname van Media Planning S.A. door Havas en Net Creations door Seat Pagine Gialle) en slechts één in 2001 (Bcom3 door Publicis).

Andere belangrijke uitkomsten van het onderzoek:

- Britse ondernemingen waren goed voor vijftig procent van alle acquisities, met 86 transacties in 2000-2001, en 48 transacties in 2001-2002. Op de tweede plaats komen Franse bedrijven zoals Publicis met zestien procent van alle transacties. De Verenigde Staten komen hier op de derde plaats;

- Franse bedrijven, en in het bijzonder de beide grote Franse bureaunetwerken Havas en Publicis, richtten zich duidelijk sterker op de Europese markt: 54 procent van hun acquisities vond plaats in andere Europese landen en slechts zeventien procent in eigen land;

- Een geheel ander beeld toont het acquisitiebeleid van Britse en Duitse bureaus: 75 procent van hun overnames vond plaats in de eigen thuismarkt.

Verwacht wordt dat de consolidatie zich ook in het komende jaar zal voortzetten. Van den Ende: ‘Opnieuw zullen bureaunetwerken de drijvende kracht vormen achter de verwachte consolidaties in het streven naar hogere marges en bovengemiddelde groeisnelheid.’ Hoewel in 2001-2002 de activiteiten op het gebied van fusies en overnames sterk afnamen, verwacht Ernst & Young in 2003 weer een toename te zien, al zal deze gering zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in