Overslaan en naar de inhoud gaan

Denk na over tevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheid is voor steeds meer organisaties uitgegroeid tot een strategisch doel. Het wemelt dan ook van onderzoek naar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Klanttevredenheid draagt op lange termijn indirect bij aan verbetering van de resultaten. En is, naast zaken als kwaliteit en prijs, een van de belangrijkste factoren die de loyaliteit van klanten bepalen. Al jaren geleden werd aangetoond dat loyale klanten minder snel zullen shoppen bij de concurrent en meer bij jou zullen besteden. Zo constateerde de wetenschapper Ross Cunningham veertig jaar geleden in het vakblad Harvard Business Review al dat een gemiddeld Amerikaans gezin zijn boodschappen bij gemiddeld 29 winkels haalt, maar de helft van die boodschappen bij één winkel. Omdat ze loyaal zijn aan die ene kruidenier. Die heeft daar meestal wel wat voor moeten doen. Vriendelijkheid en goede manieren zijn natuurlijk essentieel, maar niet genoeg. Uit onderzoek blijkt dat er vijf factoren uitspringen, die de tevredenheid van klanten bepalen: kwaliteit, nakomen van de afspraken, prijs, service en klantgerichtheid van de organisatie.
Maar wie meer wil weten, moet toch eigen klanttevredenheidsonderzoek doen. Daarbij zijn de volgende uitgangspunten van belang: kijk eerst naar best practices (leer van andermans ervaringen), stel interne doelen aan het onderzoek, weeg goed af of het onderzoek door collega’s of door een extern bureau gedaan moet worden, en analyseer tot slot de uitkomsten om zo te komen tot prioriteiten voor verbetering.

related partner content for mobile comes here

< SIZE=1>Bron: Marketing Management<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in